Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

onderzoeksvraag en experiment nanotechnologie in kleding

Overig
    1
    2
    2030
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • N
      NinaHezemans
      voor het laatst aangepast door

Beste,

Dit jaar ga ik een profielwerkstuk maken. Het onderwerp van mijn profielwerkstuk is nanotechnologie in kleding. Mijn partner en ik hebben ons in het onderwerp verdiept maar zijn nog niet zeker over onze onderzoeksvraag en het experiment. Wij hebben al een aantal onderzoeksvragen gehad zoals: Wat is het absorptievermogen van verschillende soorten textiel bewerkt met nanotechnologie en zonder nanotechnologie? Onze natuurkunde docent en begeleider vond dit geen goede onderzoeksvraag omdat het experiment te simpel zou zijn. Wij zouden dan gewoon verschillende soorten textiel nat maken en dan met behulp van de massa berekenen hoeveel water er was geabsorbeerd. Wij zijn het wel met onze begeleider eens en zijn verder opzoek gegaan. Nu hebben we de onderzoeksvraag: Is het mogelijk om de hoeveelheid bacteriën terug te dringen met behulp van nanozilver? Als het antwoord op deze vraag 'ja' is willen we ook onderzoeken bij welke concentratie nanozilver en welke hoeveelheden bacteriën. In de literatuur is te lezen dat nanozilver zorgt dat er geen bacteriegroei is maar wij zijn dus benieuwd of nanozilver er ook voor kan zorgen dat de bacteriën minder aanwezig worden. Wij wilde dit onderzoeken met een experiment waarbij we bacteriën in een petrischaaltje plaatsen. Vervolgens willen we dan verschillende concentraties nanozilver toevoegen. Om het wat meer bij het onderwerp 'nanotechnologie in kleding' te houden zouden we het leuk vinden om verschillende soorten textiel met verschillende concentraties nanozilver bij de bacteriën te plaatsen. Maar hoe komen we aan deze verschillende soorten textiel? Wij dachten dat we dat misschien zelf konden maken door 'normaal' textiel te bewerken met verschillende hoeveelheden nanozilver. Maar in hoeverre is dat mogelijk? Aan u de vraag ons te helpen met het perfectioneren van de onderzoeksvraag en het bedenken van een goed uitvoerbaar experiment.

Met vriendelijke groet,

Bas Schuurman en Nina Hezemans

Mail: nina_hezemans@hotmail.com

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Sanne NielsenS
        Sanne Nielsen
        voor het laatst aangepast door

Beste Bas en Nina,

Bij het PWS is het belangrijk om als eerst een hoofdvraag te hebben voordat je überhaupt aan een practicum gaat denken. Je bedenkt namelijk een proef bij je onderzoeksvraag en niet een onderzoeksvraag bij je proef.

Jullie gaan de goede kant op, maar ik begrijp jullie begeleider. De onderzoeksvraag is beperkt dus dit kan ervoor zorgen dat je PWS heel kort wordt. Probeer wat groter te denken met je onderzoeksvraag: gebruik van nanotechnologie in kleding. Dan kunnen jullie kijken naar alle aspecten en dan desnoods een aspect uitkiezen en hierop inzoomen.

Groetjes,
        Sanne

Scheikunde en Biologie
        PWS TU Delft

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • First post
          Last post
        Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors