Jupitermaan: Europa
-
Hallo, mijn pws-partner en ik hadden ooit een artikel gelezen van NASA over de jupitermaan Europa. Omdat deze maan relatief veel water bevat, dachten we dat we het misschien als onderwerp zouden kunnen gebruiken voor onze profielwerkstuk. Het probleem is dat we geen vraag kunnen verzinnen die gepast is op dit onderwerp en "doenbaar" is voor ons niveau. We dachten dat we het misschien konden hebben over de druk waaronder het water zicj bevindt in vergelijking met de aarde, maar we weten niet wat voor proefjes hiervoor geschikt zijn. Als het niet mogelijk is onze pws over dit onderwerp te doen, dachte we het misschien over supergeleiding te doen. We overwegen dit nog omdat supergeleiding een onderwerp is dat nogal vaak gebruikt wordt, maar we vinden het wel een interessant onderwerp. Wel wilden we liever eigenlijk een beetje een apart en uniek onderwerp hebben.
Bij deze vraag ik om advies, wat zou een goed onderwerp zijn? Als dit Europa is, wat voor vraag zouden we het best kunnen stellen die uitdagend is, maar wel relatief makkelijk te onderzoeken is?
Alvast bedankt,
Sarah -
Hoi Sarah,
Beide interessante onderwerpen! Liggen wel ver uit elkaar. Wat is precies de gedachte achter je eventuele onderzoek naar Europa? Wil je dan een verslag schrijven over eventueel leven? Ik zou eerlijk gezegd niet zo snel kunnen bedenken wat je daar voor proef bij zou kunnen doen. Zal het een van mijn professoren even vragen, misschien dat hij wat kan bedenken.
Als je een proef met supergeleiding wilt doen, kijk dan even op deze pagina. Mijn collega Caspar geeft deze workshop in het najaar.
Grt. Wouter
-
We zaten te denken om onderzoek te doen naar de druk die op Europa heerst, dat we kijken naar de druk onder bijvoorbeeld 1 km water. We hebben het besproken met onze docent en hij zei dat het op zich wel mogelijk was, alleen liet hij het aan ons over om te kijken hoe we het onderzoek zouden moeten doen. We hebben trouwens al besloten het over Europa te doen, aangezien we toch wel een apart onderwerp wilden hebben.
we dachten er ook misschien wat biologisch bij te verzinnen, over het leven op Europa en hier specifieke bacteriën voor te gebruiken. (Waarbij we eerst moeten onderzoeken welke het meest geschikt zijn hiervoor) -
Hoi Sarah,
Ik heb nog geen reactie van de professor, maar wacht het af. Jullie horen van me!
Grt. Wouter