Fibonacci & gulden snede in architectuur
-
Beste Scholierenlab,
Voor mijn pws wiskunde wil ik onderzoeken hoe de getallen van Fibonacci en de gulden snede zijn toegepast in de architectuur van het Koninklijk Concertgebouw. Voor mijn praktisch gedeelte wilde ik naar het Concertgebouw maar dit kon helaas niet. Nu zoek ik dus een alternatieve opdracht waarmee ik (een deel van) mijn onderzoeksvragen kan beantwoorden. Zelf dacht ik aan de toepassing van de Fibonacci reeks en de gulden snede in akoestiek. Hebben jullie misschien ideeën of kan ik een opdracht uitvoeren op de TU?
Alvast bedankt,
Ellen -
Ha Ellen,
De reeks van Fibonacci en de gulden snede is een mooi wiskundig onderwerp dat vaak terugkomt in de architectuur, design en zelfs muziek. Let wel; hier draait het meestal om de esthetica. Vlakken/gevels/grid/muren die in deze verhoudingen worden gevormd zijn enkele voorbeelden. Zelf ken ik de overeenkomst tussen het Koninklijk concertgebouw en de reeks van Fibonacci niet. Wat is precies je hoofdvraag en in hoeverre kom je tot oplossingen in je deelvragen? Wanneer je dit aangeeft, kun je beter geholpen worden met het oog op een experiment.
Ik ga bij een student natuurkunde - die meer weet over akoestiek - navragen of er mogelijk een proefje is te doen. Je hoort van me.
Gr,
Noor -
Ha Ellen,
Voor je deelvraag over de akoestiek is het misschien ook belangrijk uit te leggen wat/hoe akoestiek precies werkt. Nu focus je op Fibonacci en de Golden Ratio maar zonder iets over de akoestiek te weten, is het lastig zo'n onderwerp uit te werken in deelvraag 5. Het is natuurlijk wel zo dat je hoofdvraag helemaal niet perse om de akoestiek draait. Probeer daar een balans in te vinden.
Deze site is zeer nuttig voor het gebruik van akoestiek in de architectuur. Misschien helpt het je verder. Dit filmpje kwam ik tegen. Het is een beetje kinderlijk uitgelegd maar laat wel enkele leuke proefjes zien die te maken hebben met akoestiek. En ook hier een masterpresentatie die gaat over architectuur en akoestiek.Ik heb voor jullie rondgezocht maar een practicum over akoestiek is lastig te vinden. Misschien moeten jullie je focus op het practicum verleggen. Hoewel ik deze excursie tegenkwam, dat lijkt me wel wat voor jullie. Misschien kunnen jullie daar contact mee leggen. Een andere optie is een gebouw uitwerken in het computerprogramma Catt Acoustic. Maar ik weet niet of dat voor jullie te downloaden is. Daarbij vraag ik me af in hoeverre het leuk is daar veel tijd in te steken in verhouding voor wat je er voor terug krijgt.
Ik hoop dat jullie een beetje beter op weg zijn geholpen. Succes.
Grt. Noor
-
Beste Noor,
Bedankt voor je reactie. Mijn hoofdvraag is How are the golden ratio and the Fibonacci numbers used in the architecture of The Royal Concertgebouw in Amsterdam? en mijn deelvragen:
How is the golden ratio used in architecture?
Which of these can be found in The Royal Concertgebouw?
How are the Fibonacci numbers used in architecture?
Which of these can be found in The Royal Concertgebouw?
Is there an influence of the golden ratio and the Fibonacci numbers on the acoustics of The Royal Concertgebouw?Ik ben bezig met de eerste twee deelvragen, ik maak ze samen omdat dat het gemakkelijker maakt om uit te leggen. Ik ben nog niet bezig met de toepassing op het concertgebouw.
Gr. Ellen
-
Beste Noor,
Bedankt voor de hulp, hiermee kan ik wel aan de slag.
Ellen