Raspberry Pi Profielwerkstuk
-
Hoi,
Ik wil voor mijn profielwerkstuk gebruik maken van de Raspberry Pi, een klein goedkoop computertje voor educatieve doeleinden.
Ik wilde hier hun infrarood camera op aansluiten en deze in mijn vogelhuisje hangen en de beelden streamen naar internet.
Ik wil graag een goed cijfer, maar weet niet of dat haalbaar is met dit experiment.
Hebben jullie misschien nog een goede toepassing voor de Raspberry Pi?Met vriendelijke groet,
Nynke van Koningsveld -
He Nynke!
Erg leuk om met de Rasberry Pi aan de slag te gaan! En omdat het gewoon een mini-computer is zijn de mogelijkheden voor je profielwerkstuk hiermee natuurlijk eindeloos.
Ik denk dat het heel interessant kan zijn om (de binnenkant van) een vogelhuisje via een infrarood camera naar het internet te streamen maar dit is nog niet direct een onderwerp voor je profielwerkstuk. Door een beetje op Youtube te zoeken kwam ik al snel een tutorial tegen die laat zien hoe je met een camera van Rasberry Pi kan streamen maar waar wil je dan je profielwerkstuk over doen? Je zou het natuurlijk over streamen in het algemeen kunnen doen, in dat geval zou ik goed nadenken over welke aspecten van streamen je zou willen onderzoeken. Je zou je ook meer op het gedrag van bepaalde vogels kunnen focussen, zo krijg je wel eerder een biologisch onderwerp.
Wanneer je de focus echt op het programmeren van de Rasberry Pi zou willen liggen, zou ik lekker zoeken op internet en Rasberry Pi communities en kijken naar interessante projecten. Een aantal interessante projecten die ik gelijk tegen kwam zijn bijvoorbeeld:
- Rasberry Pwn om de veiligheid van vertrouwelijke systemen te testen
- Een eigen Cloud server opzetten
- DragonTaill Mapping om een eigen weerstation op te zetten
- Een supercomputer maken door meerdere Rasberry Pi's aan elkaar te linken (Wel relatief duur)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.
Groetjes,
Joost -
Hoi Joost,
Bedankt voor je bericht, ik wilde met mijn profielwerkstuk het voedergedrag van de vogeltjes in mijn vogelhuisje. Dan doe ik een onderzoek naar de vogeltjes, door middel van de Raspberry Pi.
Alleen kan dit niet meer, omdat de vogeltjes dan pas volgend jaar weer in het huisje zouden komen, en dan moet ik het profielwerkstuk al ingeleverd hebben, dus dat zou te laat zijn.
Daarom vroeg ik mij af of ik dit misschien met andere dieren zou kunnen doen, maar ik heb geen idee met welk dier..Groeten,
Nynke -
He Nynke!
Ik snap het probleem... Ik denk dat het erg leuk blijft om je onderzoek naar (dan maar andere) dieren aan te vullen met een camera aan de Rasberry Pi maar dit maakt het wel lastig.
Is er, aangezien het toch wel een vrij biologisch onderwerp is, geen docent biologie die je kan helpen bij de keuze van het dier dat je zou willen onderzoeken? Ik kan me voorstellen dat de periode waarin het nest gebouwd wordt de grootste rol speelt om dit project mogelijk te maken, probeer hier anders op internet eens wat over te vinden.Veel succes!
Groetjes,
Joost