3D-printen
-
Geachte meneer/mevrouw,
We zijn leerlingen van de school Winkler Prins in Veendam en zijn bezig met ons profielwerkstuk. Wij willen kijken hoe je van plastic afval filament voor een 3D-printer kunnen maken.
Wij vragen ons af of jullie een machine hebben of een andere manier weten om filament te maken. En of we deze machine mogen gebruiken. Wij hebben hiervoor HDPE korrels tot onze beschikking en zouden van deze korrels ook filament willen maken. HDPE komt namelijk veel voor in plastic afval. Ook hebben we zuivere PE en PP tot onze beschikking als het eventueel niet zou lukken met HDPE. Maar mocht dit ook niet kunnen, dan zouden we het ook wel kunnen doen met zuiver PET/PETG alleen dit hebben we zelf niet tot onze beschikking.
En als het ons gelukt is om filament te maken zouden we ook graag iets met onze eigen filament printen. We zouden dan ook graag willen weten of we thuis al een 3D ontwerp moeten maken. En zo ja, met welk programma dan?
Dit zou niet meer kunnen voor 2 juni (de laatste PWS middag?). We zouden hiervoor graag een afspraak willen maken. We hopen zo snel mogelijk antwoord te krijgen!
Met vriendelijke groet,
Hui-ting
Gijs
Dyon
Sander
Marcel -
Hoi,
Ik heb jullie zojuist een mailtje gestuurd met de contacten, een uitgebreidere lijst van modeleer programma's en de criteria van de 3D printer.
De nieuwe opstelling gaat zeker niet voor of in de zomer af zijn. Het gaat jullie misschien wel lukken dingen te printen voor de zomer, maar er is wel een probleem. De vraag is, waarom je iets wilt gaan printen met filament dat jullie niet gemaakt hebben. De hele wetenschappelijke waarde valt dan weg. In principe is de 3D printer niks meer dan een tool, zoals een hamer, zaag en schroevendraaier ook een tool zijn, en je gaat ook niet zomaar op met een hamer op een spijker slaan zonder dat die spijker van een zelfgemaakt metaal is gemaakt. Zomaar iets printen kan helaas niet op de TU. Er zal dus wel een achterliggende gedachten achter moeten zitten.
Als ik jullie was zou ik probeer toch ergens zelf je korrels tot filament te persen en vervolgens iets printen om de sterkte en stijfheid te vergelijken met ander filament. Op deze manier zit er een wetenschappelijke gedachte achter het gebruik van de printer.Groetjes,
Joris
-
Hallo!
Nog een vraagje! Als we het ontwerp thuis zouden moeten maken. Wat zouden de criteria's dan zijn van een 3D-printer?
Groetjes,
Hui-ting
-
Hallo!
Heel erg bedankt voor je reactie! Super om te horen.
Zo je ons op de hoogte kunnen stellen of de machine in de zomervakantie af is? Als dat zo is, dan zouden we graag nog ons practicum willen doen. Mocht dit niet het geval zijn, zouden dan met een bestaand filament kunnen printen?
Het 3D-ontwerp maken zouden we wel heel graag kunnen maken. Zouden we dit voor de zomervakantie nog wel kunnen maken?
We hebben het mailtje dat je zou sturen nog niet ontvangen... Graag zouden we zo snel mogelijk deze contact gegevens hebben.
Alvast bedankt!Groetjes,
Hui-ting
Gijs
Sander
Marcel
Dyon -
Hoi allemaal,
Jullie hebben een interessante vraag. Helaas hebben wij 'nog' geen machine die korrels omzet tot bruikbaar filament. We zijn hiermee bezig, maar dit gaat er nog niet voor de zomer komen. Ik ben op het moment bezig met het verkrijgen van een contact bij de faculteit Industrieel Ontwerpen en een van de TU Eindhoven. Jullie zouden hun eens een mailtje kunnen sturen om te kijken of zij jullie verder kunnen helpen.
We zouden jullie echter wel kunnen helpen met het modelleren van jullie 3D ontwerp. Wij gebruiken hier zelf het programma SolidWorks of Rhino voor, afhankelijk van jullie model. Deze programma zijn in trial versie online te verkrijgen. Je kunt vervolgens enkele tutorials doen om het programma onder de knie te krijgen, alvorens je het echte model gaat ontwerpen. Denk er bij het echte model aan dat het binnen de criteria van de printer blijft!
Jullie krijgen in de loop van de dag een mailtje van me met de 2 contact gegevens!
Groetjes,
Joris