PWS Ferrofluids
-
Wij zijn leerlingen van het Commanderij College te Gemert, en zitten nu in het examenjaar van het VWO. Het onderwerp dat we voor ons profielwerkstuk hebben gekozen is ferrofluids. We vroegen ons af of er een mogelijkheid is om een deel van het praktische onderzoek op uw universiteit uit te voeren, en of u ons eventueel hulp kunt bieden. Onze intentie is namelijk om zelf een ferrofluid te maken, en verschillende samenstellingen van deze ferrofluid veranderen (en dus meerdere ferrofluids te maken). Vervolgens willen we door middel van testjes onderzoeken wat het effect van deze verschillende samenstellingen is op de koeleigenschappen van deze ferrofluids. Onze hoofd- en deelvragen zijn als volgt:
Hoofdvraag:
Wat is het effect van het variëren van samenstellingen van de ferrofluid op de
koeleigenschap?Deelvragen:
1.
Wat is een FerrofluidWaarom is een Ferrofluid geschikt voor koeling en waar wordt het gebruikt
3.
Hoe wordt een Ferrofluid gemaakt
4.
Welke eigenschappen van een Ferrofluid kunnen wij variërenIn de bijgeleverde bijlage staat hoe we het precies willen gaan aanpakken.
Wij horen graag wat de mogelijkheden zijn :)
Groetjes,
Franske Donkers en Kaya manders
-
Hoi Caspar,
Ik kan de bijlage op de een of andere manier niet toevoegen, zou ik hem misschien naar je kunnen mailen?
Groetjes,
Franskse
-
Hmm, vervelend. Ik zal eens kijken of we dit kunnen oplossen. Mail intussen de bijlage inderdaad naar scholierenlab@tudelft.nl. Vermeld hierbij dat de bijlage voor mij is.
Groet,
Caspar Boers
-
Ha Guy,
Caspar is jammer genoeg niet meer actief op het forum, ik ben zijn vervanger.
Voordat ik contact zoek met Caspar, wil ik je vragen wat je precies allemaal van plan bent voor je PWS (liefst in de vorm van hoofd- en deelvragen natuurlijk). En wil ik je vragen of je zelf al een beetje hebt gebrainstormt over jouw plan van aanpak.Ik hoor van je!
Groet,
Thom
-
Beste Caspar,
zou u wellicht de email kunnen forwarden naar mij?
Wij zouden graag de bijlage willen gebruiken voor ons Profielwerkstuk.Alvast bedankt,
-
Beste Mees en Kirolos,
Jullie moeten even goed gaan brainstormen, onderzoeken en pas dan tot een nieuwe hoofdvraag komen.
Ga bijvoorbeeld na: wat een ferrofluid is, waar het bij toegpast wordt, wat men ermee kan (of niet kan).
Zijn natuurlijk genoeg andere dingen te bedenken die je over ferrofluids kan opzoeken. Als jullie hiernaar research doen, denk ik dat jullie vast wel iets kunnen vinden wat jullie kunnen onderzoeken!
Als jullie er niet uitkomen hoor ik het graag!Groetjes,
Thom
-
beste Thom,
we houden onze pws over ferrofluid. Alleen zitten vast. we wilden eerst onderzoeken of ferrofluid een toekomst heeft als een generator, maar dat bleek onmogelijk te zijn. dus zitten we nu een andere onderzoekvraag te verzinnen maar we komen niet uit. Misschien kan je ons helpen
met vriendelijke groet,
Mees & Kirolos
-
Beste Thom,
We hebben nu als hoofdvraag : waarom produceren speakers die ferrofluids bevatten beter geluid dan speakers zonder ferrofluids maar we weten niet zeker of er in sommige speakers überhaupt geen ferrofluids zitten.
groetjes,
Kirolos en Mees
-
Beste Kirolos en Mees,
Hebben jullie ook over deelvragen nagedacht? En hebben jullie al nagedacht hoe jullie jullie hoofdvraag gaan beantwoorden (wat voor een proef of onderzoek moeten jullie doen?).
Een klein dingetje over jullie hoofdvraag, misschien is het handig om eerst uit te zoeken of er speakers zijn zonder ferrofluids. Dan weten jullie of de hoofdvraag überhaupt relevant is!Groetjes,
Thom
-
Hi Franske en Kaya,
Ik ben erg benieuwd hoe jullie het precies willen gaan aanpakken, maar ik kan de bijlage niet vinden.
Groet,
Caspar Boers
-
Beste Thom,
Er zijn speakers (tweeters) zonder ferrofluid bijvoorbeeld.
We weten nog niet precies hoe we gaan bepalen of de ene speaker beter is dan de andere. We hebben wel gehoord over een toongenerator en een oscilloscoop maar veel meer weten we nog niet.
groetjes,
Mees en Kirolos
-
Beste Mees en Kirolos,
Waar zou je bijv. naar kunnen kijken als je de twee speakers vergelijkt? (Ingaand/uitgaand signaal; amplitudes en frequenties om maar iets te noemen) Een toongenerator en een oscilloscoop zijn inderdaad verijst bij zo een onderzoek, maar wat zou je voor zo een proefje nog meer nodig hebben denken jullie?
Groetjes,
Thom
-
Beste Mees en Kirolos,
Weten jullie al zeker of er überhaupt speakers zijn zonder ferrofluids?
Vervolgens zou ik willen vragen, hoe je precies wilt gaan bepalen of, mits er een speaker bestaat zonder ferrofluid, de een beter is dan de andere. Hoe willen jullie een conclusie trekken uit een frequentie analyse?Ik hoor van jullie.
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
We hebben inderdaad al een aantal deelvragen:
- Wat is ferrofluid?
- Hoe wordt ferrofluid gemaakt?
- Waar wordt ferrofluid op toegepast?
- Wat is het doel van ferrofluid in speakers?
- Hoe werkt een speaker?
- Hoe reageert ferrofluid op geluidsfrequentie?
We willen onze hoofdvraag beantwoorden door de geluidsfrequentie van een speaker zonder en een speaker met ferrofluid te meten. En zo te kijken welke beter is.
groetjes,
Mees en Kirolos