Origin Of Life
-
Hallo,
Voor ons profielwerkstuk doen wij, Maartje en Emma, onderzoek naar verschillende theoriën over het ontstaan van organische stoffen en leven. Ter ondersteuning van ons onderzoek zouden wij een praktisch gedeelte willen doen, namelijk het Miller-Urey experiment.
Aan de hand van het door jullie voorgelegde formulier hebben wij een opzet van ons profielwerkstuk en van de proef geschreven, dat te vinden is in het bijgevoegde document.
Wij hopen ontzettend dat wij de proef bij jullie op de universiteit kunnen doen en dat jullie ons kunnen helpen met ons profielwerkstuk. Mocht er iets niet duidelijk zijn, zullen wij zo snel mogelijk reageren.
Alvast super bedankt voor de moeite,
Met vriendelijke groeten,
Maartje Hoogeveen & Emma Blanken
V6 Augustinianum te Eindhoven -
Beste Maartje en Emma,
Ik zou jullie graag helpen, maar ook met een kleine stroomsterkte of kleinere spanning kan de proef hier niet uitgevoerd worden. De proef moet namelijk meerdere dagen staan, maar het is niet toegestaan buiten kantooruren proeven te doen. Bovendien moet er altijd iemand aanwezig zijn wanneer de proef loopt (stel je zou alleen overdag vonken toevoegen), en het gaat erg lastig worden hier iemand voor te vinden. Verder zijn de labzalen hier helaas erg druk/vol, en willen ze dus liever niet dat er een zuurkast bezet wordt gehouden voor meerdere dagen.
Misschien is het een leuk idee om contact op te nemen met Nikhef. Op hun site is veel informatie te vinden die denk ik ook erg interessant is voor jullie profielwerkstuk. Ook heb ze een pagina gewijd aan de Big-Bang en één aan hulp bij profielwerkstukken. Helaas zijn de inschrijvingen voor de opendag al gesloten, maar misschien kunnen ze jullie als nog met iets helpen. Hopelijk hebben jullie daar wat aan!
Groetjes,
Tirsa -
Beste Maartje en Emma,
Wat een leuk onderzoek hebben jullie bedacht! Ik ben alleen bang dat jullie de proef niet uit kunnen voeren aan de TU Delft. De proef heeft nog al wat risico's en ze letten hier erg op de veiligheid. Jullie zouden het bij een andere universiteit kunnen proberen, maar ik vraag me af of zij wel scholieren met spanningsbronnen van 30.000V laten werken...
Als jullie nog andere vragen hebben hoor ik het graag.
Succes!Groetjes,
Tirsa -
Hallo,
Zou de proef ook niet mogelijk zijn als wij het doen met een hele kleine stroomsterkte? (Dan is de hoge spanning toch niet meer zo gevaarlijk?)
Of zou de proef mogelijk zijn als wij een kleinere spanning gebruiken? Het enige wat er moet gebeuren is dat er een vonkje door de gassen komt, maar omdat de gassen een vrij hoge weerstand hebben dachten wij dat een hoge spanning essentieel was.Weet u anders een leuke/goede/interressante proef bij ons profielwerkstuk?
Alvast bedankt,
Maartje & Emma