PWS peper
-
Halloo!
Wij, David en Yusuf maken een PWS over de chemie van de peper. De hete stoffen die in een peper zitten willen wij graag verkrijgen. Deze stoffen (capsaïcinoïden) hebben bijna allemaal dezelfde structuur en zijn allemaal bij kamertemperatuur vast kristal.
Om een goed beeld te krijgen van waar we het nou over hebben zouden wij deze stoffen willen extraheren en indampen. Dit kan op een redelijk makkelijke manier, namelijk door gedroogde peper (chilipoeder) in een ethanol of methanol oplossing te doen en goed te schudden (hoe langer, hoe meer er wordt opgelost natuurlijk). Daarna kun je (als het nog nodig is) de oplossing filtreren waardoor je een oplossing overhoudt met de capsaïcinoïden daarin opgelost.
Volgende stap is het indampen van de alcohol. Dit moet tussen de 80 en de 90 graden Celsius, zodat de capsaïcinoïden zelf vrijwel niet ontsnappen. Dit moet (uiteraard) onder een goede ventilatie gebeuren, want capsaïcine(hoofdcomponent capsaïcinoïden) is irriterend en alcohol is ook niet echt prettig om in te ademen.
Dit doe je tot de helft van al het alcohol is verdampt. De rest laat je vanzelf verdampen. Wat je over houdt is krystal, waarschijnlijk wel lichtelijk onpuur via deze methode, maar dat maakt ons niet uit.
Wat wij van jullie nodig hebben:
- Een alcohol (ethanol) oplossing (het liefst zo geconcentreerd mogelijk)
- Een afzuiger
- Een verwarmingselement
- Glaswerk dat verwarmt mag worden (maakt niet uit wat, maar het zou mooi zijn als we de capsaïcinoïden er uit zouden kunnen halen)
- Een schudmachine (we zijn lui, maar we kunnen als het echt moet ook zelf schudden)
Het gedroogde chilipoeder kunnen wij zelf heel gemakkelijk meenemen.
Is er iemand die voor 24 Oktober zin heeft om dit met ons te doen? Wij zouden dat zelf namelijk super leuk vinden!!! :D
Groet,
David de Gruijl en Yusuf Noor
-
Beste David en Yusuf,
Wat een super leuk idee hebben jullie! Goed dat jullie het al een redelijk plan van aanpak hebben. Ik ga rondvragen wat de mogelijkheden zijn op de TU. Helaas lukt het slecht een enkele keer om scholieren hier een proefje te laten doen, i.v.m. de veiligheid. Ik zou het dus zeker ook bij andere universiteiten vragen!
Jullie horen nog van mij.Groetjes,
Tirsa -
Beste Tirsa,
Allereerst bedankt voor uw redelijk snelle antwoord.
Wij hebben er grote vertrouwen in dat de proef veilig uitgevoerd kan worden zolang het maar onder een afzuiger of in een zuurkast gebeurt. We hopen natuurlijk dat de TU dat ook vindt!Zoals we al vermeld hadden is onze deadline 24 oktober. We hadden een andere proef afgesproken (bij InHolland) maar die is op het allerlaatste moment afgezegd. Laat u ons alstublieft zo snel mogelijk weten of deze proef mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
David de Gruijl en Yusuf Noor
-
Beste David en Yusuf,
Helaas is de proef niet goed gekeurd door de veiligheidsadviseur. Zij is nogal kritisch wat betreft veiligheid en scholieren. Hebben jullie het bij een andere universiteit geprobeerd? Ik hoop dat het daar dan wel is gelukt!
Groetjes,
Tirsa