Bestralen drosophila (fruitvlieg)
-
Beste studenten,
onderwerp van onze PWS is 'bestrijden van longkanker d.m.v. straling'. Wij zijn van plan om 2 verschillende proefjes te doen:- Bestralen van fruitvliegjes met gamma straling (wordt ook gebruikt bij het bestralen van longkanker) en hiermee willen we aantonen dat ioniserende straling effecten heeft op het DNA omdat we kijken naar fenotypische (uiterlijke) mutaties óf dat er celdood optreedt. We willen deze diertjes eenmalig bestraling met gamma straling en dan de diertjes mee terugnemen naar school om daar de nakomelingen te scheiden en te onderzoeken op mutaties.
- Kijken naar de dracht van gamma straling door weefsel (vlees en been) te bestralen.
Kunnen jullie ons hiermee helpen?
Wij hopen van wel!Met vriendelijke groet,
Gijs van Nes en Glenn Panken
-
Beste Gijs en Glenn,
Het onderzoek wat jullie willen doen is erg interessant. Ik denk alleen dat het niet haalbaar is. Ten eerste mag je niet zomaar een proef doen met dieren, dus ook niet met fruitvliegjes. Ten tweede denk ik niet dat je iets mee naar huis mag nemen dat bestraald is.
Wat is het doel van jullie onderzoek? Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen? Misschien kan ik jullie dan verder helpen met het bedenken van een proefje. Helaas is met straling werken altijd riskant. Er gelden hele strengen eisen voor het werken met straling.Groetjes,
Tirsa -
Hallo Tirsa,
het doel van ons onderzoek is aantonen dat (gamma) straling effecten heeft op het DNA en dat het zelfs kan leiden tot necrose (dood). Hiermee wilden wij laten zien dat straling cellen kan laten stoppen met delen zodat de kankercel niet meer groeit. Onze 4 hoofdvragen zijn:
- Wat is straling?
- Wat is kanker?
- Wat is de invloed van straling op celniveau?
- Hoe wordt kanker bestreden met straling (dus ook apparaten e.d.)?
Als het niet mag met beestjes, zou het dan wel mogen met bijvoorbeeld tuinkers? Dit omdat we dan toch nog delende cellen hebben.
In ieder geval bedankt voor je interesse!
Groetjes,
Gijs & Glenn
-
Beste Gijs en Glenn,
Sorry voor de late reactie. Ik had al een paar dagen eerder een reactie getypt, maar blijkbaar niet verzonden. Erg stom.
Zoals ik in mijn vorige bericht ook al aangaf, kan je niet iets mee naar huis nemen dat bestraald is. Ook niet als het gamma straling betreft. Misschien is het een idee om contact op te nemen met DNA labs. Zij hebben een practicum dat gericht is op het identificeren van verschillende kankertypes. Misschien hebben zij een idee voor een proefje dat jullie kunnen doen.
Helaas is het erg lastig iets te regelen met straling, dus ik hoop dat jullie een andere oplossing kunnen bedenken.
Succes!Groetjes,
Tirsa