Invloed van geluid op chemische reacties
-
Hallo,
Ons profielwerkstuk gaat over de invloed van geluid op chemische reacties. Wij willen onderzoeken of geluid reacties versnelt. Na nader onderzoek zijn wij erachter gekomen dat ultrasoon geluid kleine cavitatiebelletjes laat ontstaan in vloeistoffen. Hier volgt de uitleg van dit verschijnsel door Detlef Lohse, hoogleraar Warmte- en Stromingsleer aan de Universiteit Twente:
"De geluidstrillingen zorgen voor verdikkingen en verdunningen in het water, waardoor de luchtbel beurtelings krimpt en groeit. De diameter van de bubble varieert van één tot honderdvijftig micrometer, de dikte van een mensenhaar. Bij het instorten van de luchtbel, de zogenaamde ‘adiabatische’ compressie, loopt de temperatuur in de bel op tot maar liefst twintig- tot dertigduizend graden. De hitte ontstaat door de snelle volumeverkleining van de bel waarbij er geen warmte met de omgeving wordt uitgewisseld." ( Kennislink )
Dit verschijnsel waar veel energie vrijkomt wordt in de sonoscheikunde gebruikt voor vele dingen, zoals kristallisatie reacties sneller te laten verlopen ( zie bijlage) dus wij verwachten een resultaat voor de proeven die wij willen uitvoeren.
Wij willen verschillende klokreacties uitvoeren met en zonder geluid. Aangezien wij geen toegang hebben tot professionele apparatuur (zoals de Sonoplus HD2200 die in het artikel in de bijlage is gebruikt) wilden wij zelf een proefopstelling maken en die ziet er als volgt uit:
Wisselspanning (tot 100 kHz)
2 piëzo-elektrische elementen
Versterker voor de wisselspanning (zit ingebouwd in dezelfde doos)Indien ons experiment niet zal werken, zou het dan mogelijk zijn dat wij de apparatuur in Delft (indien deze aanwezig is) kunnen gebruiken voor ons onderzoek?
Wij zullen zo snel mogelijk duidelijk maken of wij de apparatuur nodig hebben.
Met vriendelijke groeten,
Filip, Ilari en Thor
-
-
Hi Filip, Ilari en Thor,
Wat een interessant experiment. Ik zal meteen even gaan kijken of er op de TU Delft zulke materialen beschikbaar zijn.
Hebben jullie inmiddels al een proef uitgevoerd?
Wat bedoelen jullie trouwens met klokreacties?Groet,
Caspar
-
Hallo Casper.
Wij hebben de proef nog niet uitgevoerd. Wij moeten nog wachten tot de piëzo-elektrische elementen aankomen die wij besteld hebben.
Met een klokreactie bedoelen wij een reactie die na een meetbare tijdperiode plaatsvindt. Een voorbeeld van een klokreactie is de jood klokreactie (dit is het experiment dat wij willen uitvoeren met onze proefopstelling). Bij deze reactie wordt een kleurloze vloeistof na een bepaalde tijdseenheid (hoe lang de reactie duurt hangt af van de concentratie van bepaalde stoffen) plotseling pik zwart. Voor meer informatie over klokreacties en de jood klokreactie kan je de volgende wikipedia pagina's raadplegen:
Groeten,
Filip, Thor, Ilari
-
Ok duidelijk!
Het lijkt me het beste als jullie eerst proberen zelf met de beschikbare materialen de proef uit te voeren. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan kunnen jullie mij vragen of ik eventueel materialen kan toevoegen. Als jullie willen dat ik alvast navraag doe naar bepaalde materialen dan moeten jullie me iets preciezere informatie geven over de materialen.
Succes met de proef!Caspar
-
Ok duidelijk!
Het lijkt me het beste als jullie eerst proberen zelf met de beschikbare materialen de proef uit te voeren. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan kunnen jullie mij vragen of ik eventueel materialen kan toevoegen. Als jullie willen dat ik alvast navraag doe naar bepaalde materialen dan moeten jullie me iets preciezere informatie geven over de materialen.
Succes met de proef!Caspar
-
[quote=Caspar]Ok duidelijk!
Succes met de proef!Caspar[/quote]
Hallo Casper,
onze proef is jammer genoeg mislukt. Wij hadden niet de materialen tot onze beschikking om ultrasoon geluid door een vloeistof te laten gaan.
Wij wilden dus graag ons proefje op de TU Delft uitvoeren als dat mogelijk is, en het liefst zo spoedig mogelijk.Wat wij nodig hebben voor ons proefje is:
Een ultrasone toongenerator die direct contact heeft met het de vloeistof (een voorbeeld van zo'n apparaat is de sonoplus HD 2200)Chemicaliën voor de Jood klokreactie (Dit houdt in, een mengsel van waterstofperoxide en zwavelzuur en een mengsel van Kaliumjodide, natriumthiosulfaat en zetmeel)
Alvast bedankt,
Filip Aleksic, Thor van Heesch en Ilari Anemaet
-
Jammer dat het mislukt is. Wij hebben de materialen zelf niet maar ik ga even voor jullie op zoek binnen de Universiteit!