Bacteriën in ziekenhuis en thuis
-
Hallo,
Als onderzoeksvraag hebben ik en mijn vriendin; "Wat is verstandiger: in het ziekenhuis bevallen of thuis?" en daarbij hadden wij als proef bedacht om een hoeslaken uit het ziekenhuis van een zwangere vrouw die in het ziekenhuis wil bevallen te gaan vergelijken met een hoeslaken van een vrouw die thuis wil bevallen naar bacteriën. Als dit niet mogelijk is, omdat het ziekenhuis het bijvoorbeeld niet toestaat, dan met een pyjama of iets anders van de kraamafdeling. Daaruit zou dan moeten blijken wat de minste bacteriën bevat, welke bacteriën het zijn, welke schadelijk zijn voor een baby enz. Nu hebben wij op school helaas niet de middelen om dit uit te kunnen voeren dus vroeg ik me af of we dit misschien op de TU zouden kunnen uitvoeren? Ik hoop dat u ons verder kunt helpen.
Groetjes,
Nicole
-
Beste Nicole,
Wat een interessant onderwerp! Hebben jullie wel nagedacht over hoe jullie de proef willen uitvoeren? Welke middelen hebben jullie precies nodig die jullie niet op school hebben? Als jullie een goed plan hebben kan ik kijken wat er op de TU Delft mogelijk is.
Hebben jullie ook nagedacht wat voor deelvragen jullie bij deze hoofdvraag kunnen stellen? In het stappenplan staat goed uitgelegd hoe je goede deelvragen kunt opstellen en hoe je een goed onderzoek kunt opzetten.
Succes!
Groetjes,
Tirsa -
Hallo Tirsa,
Sorry voor de late reactie, maar ik en mijn vriendin zijn er nu echt uit. We zouden graag een voorwerp van de kraamafdeling van een ziekenhuis, mijn vriendin kan hier waarschijnlijk aankomen, willen vergelijken met een voorwerp van een zwangere vrouw thuis. Dit wordt waarschijnlijk een washandje, maar we hopen dat we het voor elkaar krijgen om een hoeslaken te kunnen gaan vergelijken, omdat dit meer betrouwbaar is dan een washandje. We willen precies gaan kijken hoeveel bacteriën/schimmels er op het ene voorwerp zitten en hoeveel op het andere, proberen uit te zoeken welke bacteriën/schimmels het zijn (en dus ook of ze goed of slecht zijn) en hieruit uiteindelijk een conclusie trekken welke het beste is voor een bevalling voor een moeder, maar natuurlijk vooral voor de baby. Wij hebben op school alleen geen microscoop die tot zover in kan zoomen en we hebben zelf eigenlijk geen idee hoe we dit anders zouden kunnen aantonen..
De deelvragen hebben we al klaar en zijn goedgekeurd door onze docent.
Groetjes,
Nicole -
Beste Nicole,
Bacteriën kan je heel goed kweken in een petrischaaltje met voedingsbodem. Het zou heel goed kunnen dat jullie dit gewoon op school hebben. Je kan dan een monster nemen van het voorwerp van de kraamafdeling en van thuis en dit op de voedingsbodem strijken. De bacteriën zullen zich vermenigvuldigen, zodat je geen microscoop nodig hebt om ze te zien. Als het monster van het ene voorwerp meer bacteriën bevat, zal de bacteriekolonie sneller groot worden.
Groetjes,
Tirsa