Profielwerkstuk "Hoe is het leven ontstaan op aarde"
-
Beste Margjealberts,
In verband met gevaar op explosies :) Vroegen wij ons af of het mogelijk is om het experiment bij jullie op het laboratorium uit te voeren. Ook zouden we graag willen weten hoe snel we terecht zouden kunnen als het mag. Het heeft namelijk behoorlijk wat tijd nodig om het experiment uit te voeren. Als het niet mogelijk zou zijn zouden we het experiment wel in het miniatuur kunnen uitvoeren in ons eigen laboratorium, maar dit is natuurlijk minder indrukwekkend en heeft een kleinere kans van slagen.
Groet Niels en Pascal
-
Hoi Pascal en Niels,
Wat een gaaf onderwerp hebben jullie gekozen. Watvoor samenstelling willen jullie gebruiken in jullie experiment? De opstelling ziet er niet heel simpel uit, maar ik neem aan dat jullie dit goed overleggen met de docent scheikunde? Ik zal navragen of het mogelijk is om een sample te analyseren.
Hoever zijn jullie nu met jullie pws?
-
Hoi Niels en Pascal,
Ik heb nog even goed gekeken naar het experiment van Miller en ik denk niet dat jullie dit de TU mogen uitvoeren. De laboratoria zijn druk bezet dus er is sowieso weinig ruimte voor dit soort gunsten, en aangezien dit experiment meerdere dagen/weken moet lopen gaat dit niet lukken. Ook omdat je dus continu die sparkgenerator aan hebt staan denk ik niet dat iemand hier de verantwoordelijkheid voor wil nemen (experimenten buiten kantooruren moeten aan allerlei veiligheidsvoorschriften voldoen). Maar als jullie een eigen versie thuis doen kan ik wel kijken of jullie een monster kunnen analyseren. Maar daarvoor wil ik eerst wel graag weten hoe jullie het experiment willen uitvoeren. Watvoor samenstelling willen jullie nou gebruiken?
-
Beste Margjealberts,
Wij gebruiken een samenstelling met waterstofgas,methaangas, ammoniak en water. Verder gebruiken we stikstof om er voor te zorgen dat er geen zuurtstof in het traject komt. Wij zouden graag willen weten wanneer wij eventueel een monster zouden kunnen laten onderzoeken en hoe lang dit ongeveer duurt.
Met vriendelijke groet,
Pascal en Niels -
Beste Pascal en Niels,
Ik heb een mail gestuurd, wanneer ik antwoord heb horen jullie meer. Als het kan is de analyse in principe binnen een dag gedaan, alleen moet de apparatuur wel beschikbaar zijn en gebruikt mogen worden voor jullie monster.
-
Hoi Pascal en Niels,
Ik heb antwoord gekregen van mijn contactpersoon. Omdat het om een waterige oplossing zal gaan is het nog niet zo makkelijk te analyseren. Hij wil wel kijken naar een mogelijkheid, maar dan hij heeft het de komende 2 weken erg druk. Wat is de planning van jullie pws? Wanneer willen jullie het experiment uitvoeren en wanneer zijn jullie deadlines?
-
Hoi Pascal en Niels,
Jammer dat ik niets meer van jullie heb gehoord, helaas kan de analyse daarom niet doorgaan.
-
Beste Niels en Pascal,
Margje is in de tussentijd afgestudeerd en werkt niet meer bij scholierenLAB. Ik heb haar werk overgenomen. Ik weet niet wat zij voor jullie geregeld had en ik kan helaas niet garanderen dat dat nu nog mogelijk is. Ik ga kijken of ik kan vinden met wie zij contact heeft gehad en of het nog mogelijk is de analyse te doen. Helaas zie ik pas net jullie berichtje en ik denk dus niet dat het nog mogelijk is deze week de analyse al te doen.
Ik ga kijken wat ik voor jullie kan regelen.Groetjes,
Tirsa -
Beste Marjealberts,
Door wat problemen met het opzetten van de proef zijn wij even een tijdje weggeweest, maar zoals afgesproken hebben wij inmiddels onze proef draaiende en denken over 2 weken een aantal bruikbare monsters klaar te hebben. Wanneer kunnen we deze het beste langs komen brengen? En wanneer denken jullie dat jullie de analyse af kunnen hebben?
Groet Niels en Pascal.
-
Beste Niels en Pascal,
Ik heb contact gehad met Margje en zij heeft doorgegeven met wie zij contact heeft gehad. Deze persoon zou, in de tijd dat jullie contact hadden met Margje, kijken of hij is voor jullie kon regelen. Ik kan kijken of hij dit als nog wilt doen, maar dan moet ik wel weten of dat voor jullie nog nuttig is. Ik kan helaas niet beloven dat jullie de analyse dan al snel kunnen uitvoeren, omdat het mailcontact met de contactpersonen niet altijd even vlot verloopt, zeker nu het bijna zomervakantie is. Heeft dit voor jullie nog zin, of hebben jullie ondertussen jullie profielwerkstuk bijna afgerond?
Groetjes,
Tirsa