Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

PWS Esters

Scheikunde & Biologie Proefjes
    1
    7
    8981
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • M
      Marf
      voor het laatst aangepast door

Heey,

Wij zijn nu bezig met onze PWS over esters. We hebben gisteren zelf twee esters proberen te maken, die bepaalde fruitgeuren moesten hebben. Van deze twee esters is er maar eentje aardig gelukt. Bij de andere stuitten we op problemen. We kregen de gewenste fruitgeur helemaal niet.Als katalysator hebben we geconcentreerd zwavelzuur gebruikt.
      We hebben de volgende twee esters gemaakt:

1. Methylbutanoaat --> deze moest ruiken naar appel en die geur hadden we ook te pakken. Het vloeistof was kleurloos
      2. Propylethanoaat --> deze moest ruiken naar peer, maar we roken vooral waterstofsulfide en een geur dat verwant was aan de geur van nagellak.Bovendien was er een geur van een zwavelverbinding (volgens onze docent). Na de afzetting van het kolf, verdween de geur van waterstofsulfide, maar de geur van nagellak was nog aanwezig. Wel meende onze docent dat er zeker een ester geur aanwezig was. Wat ons ook opviel, was dat het vloeistof verkleurde. Dit kreeg een zwarte kleur.

Wij vroegen ons dus af waar het aan kan liggen dat de tweede ester niet is gelukt en waarom deze een ander kleur heeft gekregen. Zou het misschien aan de gebruikte katalysator kunnen liggen? Zouden we beter zeoliet als katalysator kunnen gebruiken? En moet er een bepaald verhouding zijn tussen de gebruikte hoeveelheid katalysator en de gebruikte hoeveelheden van de beginstoffen?

Alvast bedankt voor uw hulp!

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • M
        margjealberts

Hoi Merve,

Sorry voor de late reactie, heb het druk gehad deze week. Ik heb nog eens naar jullie bevindingen gekeken, en eerlijk gezegd weet ik hier ook niet precies wat er gebeurd. Maar de nagellak remover geur wijst op aceton wat ook zou kunnen gebeuren wanneer het azijnzuur reageert met het zuur. Je zou kunnen proberen om een overmaat propanol te gebruiken, dus meer propanol dan azijnzuur. Dan zou alle azijnzuur moeten reageren met de propanol.

Ik hoor graag hoe het verder gaat, en als jullie nog meer vragen hebben help ik jullie graag verder!

Groetjes Margje

Student Chemical Engineering

• M
          Marf

Heey Margje,

We hebben inderdaad azijnzuur en propanol gebruikt om de ester te maken.
          We hebben van elk stof 25 ml gebruikt. Deze stoffen hebben we gemengd in een kolf van 250 ml. We hebben deze proef twee keer uitgevoerd. Bij de eerste hebben we 12,5 ml zwavelzuur ( 96% geconcentreerd) als katalysator toegevoegd. De geur van dit zwavelzuur was toen dominant. Daarna hebben we bij de tweede proef maar 5 ml zwavelzuur gebruikt. Toch is deze ook niet gelukt. En we hebben geen flauw idee bij welk temperatuur we dit allemaal hebben uitgevoerd, maar ik denk wel dat de temperatuur constant was.

Groetje,

Merve

• M
            Marf

Heey Margje,

Dankjewel voor je tips. Alleen wat wij ons nog afvragen is wat we eigenlijk met de katalysator moeten doen. We gaan de proef nog eens herhalen, maar deze keer zullen wij zeoliet als katalysator gebruiken.

Heb je misschien enig idee over de hoeveelheid van zeoliet die we zouden moeten gebruiken tijdens de proef?

Groetjes,

Merve

• M
              margjealberts

Hoi Merve,

Ik heb zelf ooit een project gedaan met een esterificatie over zeolieten. Ik gebruikte toen 5 gram op een mengsel van 500ml. Dus ik zou 0,5 tot 1 gram zeoliet gebruiken.

Groetjes Margje

• M
                margjealberts

Hoi Merve,

De eerste ester is dus wel goed gelukt? Ik denk dat het aan de verhoudingen van jullie reactanten ligt. Ik denk dat jullie bijproducten hebben gemaakt, hierdoor kloppen de geur en kleur niet.

Kun je me jullie voorschrift geven, hoeveel hebben jullie van alles gebruikt en op welke temperatuur etc. Dan kan ik beter zien waar het aan kan liggen. Ik neem aan dat jullie azijnzuur en propanol om de ester te maken?

Groetjes Margje

• M
                  Marf

Heyy Margje,

Heel erg bedankt voor je hulp!!

Groetjes,

Merve

• First post