chemische klok
-
Voor een praktische opdracht an scheikunde moeten wij een chemische klok maken/ oscillerende reactie/ chemisch knipperlicht.
We moeten dit zelf uitzoeken, alleen is het heel moeilijk om een goed voorschrift te vinden.
Ik hoop dat iemand kan helpen!
Alvast bedankt!Groetjes Sanne
-
Hoi Sanne,
Wat leuk dat jullie een oscillerende reactie gaan doen, dat is namelijk een heel leuke visuele proef! Zelf heb ik deze wel eens uitgevoerd, maar ik zou het voorschrift na moeten vragen. Wat een goeie proef is die vaak voor demonstraties wordt gebruikt (volgens mij heb ik deze ook uitgevoerd) is de Briggs-Rauscher reactie. Hebben jullie op internet al eens met deze term gezocht? Ik kom wel een aantal voorschriften tegen (ook mooie filmpjes van wat de bedoeling is!)
Ik hoop dat jullie hiermee iets verder komen, laat vooral weten hoe het gaat. En als jullie niets goeds kunnen vinden, kan ik nog wat navraag doen naar het voorschrift dat ik zelf ooit heb uitgevoerd.
-
Hoi Sanne,
Ik heb het voorschrift gekregen, het zit in de bijlage. In het voorschrift staat zowel een variant van een klokreactie en een oscillerende Briggs-Rauscher reactie. Het mechanisme wordt hierin ook uitgelegd, dus ik hoop dat je er uit komt. Natuurlijk mag je vragen stellen als jullie er niet uit komen.
-
Daar hebben we inderdaad al naar gezocht.
Er zijn genoeg filmpjes te vinden, er zijn alleen weinig voorschriften beschikbaar.
Het zou fijn zijn als je navraag zou kunnen doen.
Daar zou je ons heel veel mee helpen!Groetjes Sanne