zonnebrandcreme
-
Ik doe mijn profielwerkstuk over zonnebrandcreme. Hier hoort ook een praktisch gedeelte bij.
De hoofdvraag van mijn pws is: Wat is de werking van een zonnebrandcrème?
Hierbij heb ik als proef in mijn hoofd om te kijken hoeveel UV-straling verschillende zonnebrandcremes met dezelfde factor tegehouden.Het probleem is dat ik een beetje vast loop. Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken en uit zou kunnen voeren. Kan iemand mij helpen met het verzinnen van een goede proef? En zijn er misschien mogelijkheden op de universiteit?
groetjes,
Silvia
-
Hoi Silvia,
Als het goed is heb je antwoord gekregen op het andere bericht dat je gepost hebt. Anders je dit niet kan vinden dan kan je reageren op dit bericht en zal ik het antwoord opnieuw posten!
Sara
-
Beste Jack en Jip,
Voordat ik kan kijken of jullie een practicum op de TU kunnen uitvoeren, moeten jullie zelf goed nadenken over dit practicum. Wat is het precies dat jullie willen doen? Wat is de hoofdvraag van jullie PWS en wat zijn de deelvragen?
Wanneer je een proef opzet moet je over meerdere dingen nadenken. Hier is een stukje uit een document dat wij gebruiken wanneer scholieren proefjes op TU willen doen:[quote]Proefopzet
Voordat je een practicum bij de TU kunt komen doen, is het belangrijk dat je een proefopzet hebt. Een proefopzet bestaat uit de volgende stappen:-
Inleiding:
In de inleiding geef je aan wat je hoofdvraag van je practicum is. Je geeft aan op wat voor manier dit bijdraagt aan het uitwerken van het hoofdonderwerp van je profielwerkstuk. -
Proefbeschrijving:
Hier ga je algemeen beschrijven wat je precies gaat onderzoeken en hoe je dit denkt te gaan doen. Een plaatje maakt vaak goed duidelijk hoe je opstelling eruit gaat zien en wat je gaat onderzoeken. -
Hypothese:
De hypothese is zeer belangrijk. Een hypothese begint altijd met: “Als ……” of “ Stel dat ……”. Je beschrijft hier dus eigenlijk wat je verwacht dat de resultaten zullen zijn. De hypothese zal terugkomen in de conclusie waar je je hypothese evalueert en kijkt welke resultaten je goed voorspeld had, welke niet en wat hier de oorzaken van zijn. -
Benodigdheden:
Dit is een lange lijst met materiaal en materieel dat je denkt nodig te hebben bij de proef. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk spullen zelf mee kunt nemen. Houd daar dus rekening mee bij het bedenken van je proef. -
Uitvoering:
Bij de uitvoering geef je uiterst nauwkeurig het recept van hoe de proef in z’n werk gaat. In stappen wordt hier exact uitgelegd wat er wordt gedaan, hoe lang het duurt en welke benodigdheden van toepassing zijn. Vergeet niet om een referentie proef te doen. Dat wil zeggen een blanco proef, zodat je kunt laten zien dat de resultaten duidelijk afhangen van de veranderingen die je in je proef creëert. -
Resultaten:
Uiteraard kom je naar de TU voor resultaten, maar we verwachten wel van je dat je hebt nagedacht over wat je met je resultaten gaat doen. Hoe je ze gaat ordenen en wat ze betekenen. Programma’s als Excel kunnen hier zeer handig bij zijn, maar het is toegestaan andere programma’s of manieren te gebruiken.
[/quote]
Denk dus eens goed na over deze punten. Dan heb ik een beter idee wat jullie willen en of dat mogelijk is op de TU.
Groetjes,
Tirsa -
-
Wij doen ons profielwerkstuk over de invloed van de zon op de huid. Hiervoor willen wij graag een practicum uitvoeren met behulp van fotospectrometrie. Onze hoofdvraag van het experiment luidt: in hoeverre houden de zonnewerende componenten in zonnebrandcrême de schadelijke straling van de zon tegen? Daarbij willen wij verschillende factoren zonnebrandcrême vergelijken.
Graag zouden wij dit practicum uitvoeren bij de TU in Delft. Wij horen graag of dit mogelijk is.
Met vriendelijke groet,
Jack en Jip
6VWO
Wateringse Veld College te Den Haag