Invloed straling plantengroei
-
Beste Scholierenlab,
Voor ons PWS willen we onderzoek doen naar de invloed van wifi-straling op de groei van waterkers en een boonsoort. Er is onderzoek gedaan naar de invloed van wifi-straling op de groei van tuinkers.
Wij willen dit experiment gedurende zes weken uitvoeren met planten onder een Faraday cage en een mock cage, een kooi die geen straling tegenhoudt.Voor ons onderzoek moeten we een groeimodel van de planten opstellen, kunnen jullie ons daarbij helpen?
Van tevoren moeten we zorgen voor zo gelijk mogelijke omstandigheden voor alle planten zodat we kunnen vergelijken. Kunnen jullie ons helpen bij de opzet en bij de data voor optimale groeiomstandigheden voor onze plantensoorten?
In veel onderzoeken lazen we dat onderzoekers zo en zo aan goedgekeurd zaad zijn gekomen. Hier denken wij ook over, we kunnen zaad in de supermarkt kopen maar onze proef is al zo klein en we willen dat het echt kwaliteit is.
Verder hebben we nog niet helemaal duidelijk waar we de planten uiteindelijk op gaan onderzoeken na de zes weken.In de bijlage onze methode wat uitgebreider uitgelegd.
We hopen spoedig van jullie te horen,
Sven en Samuël
-
Beste Samuël en Sven,
Omdat jullie vraag over hetzelfde PWS al in een ander topic behandeld wordt maar dit wel erg afwijkt van jullie andere vragen zal ik kijken of iemand anders van het team hier meer over weet!
Jullie horen snel van me!
Groetjes,
Joost -
Beste Samuël en Sven,
Ik kan jullie een beetje helpen met een groeimodel of proefopzet. Het zal voor jullie moeilijk zijn om aan "kwaliteit zaadjes" te komen, maar dat maakt niet uit. Het belangrijkste bij wetenschappelijke proeven is consistent zijn. Zorg ervoor dat de zaadjes gelijk zijn en de omstandigheden ook. Daarna kun je een paar dingen gaan variëren om invloed van bepaalde factoren te bepalen.
Een voorbeeld wat misschien voor jullie kan werken wordt gegeven in een proef van de Mythbusters die tegen planten gaan praten. Hier is een filmpje van die aflevering. Hieruit kun je inspiratie opdoen.Laat even weten als jullie nog vragen hebben of vastlopen.
Groetjes,
Sanne