Vervuiling van de Indische Oceaan
-
Voor mijn Profielwerkstuk ben ik op zoek naar informatie. Ik wil vooral graag met iemand overleggen over een goede aanpak en opzet van mijn profielwerkstuk.
Inhoudelijk hangt mijn onderwerp een beetje tussen Biologie en Aardrijkskunde in. Op dit moment heb ik geen inhoudelijke detailvragen, ik wil graag weten hoe ik het werkstuk het beste kan aanpakken.
Ik ga met name in op plasticsoep, olievervuiling en industriele vervuiling en de (al bestaande) mogelijkheden of oplossingen voor deze problemen, en dan met name in Zuidoost-Azië.
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
-
Ha Sybren,
Heb je de PWS-middagen al gezien? Je zou je hiervoor kunnen aanmelden. Of heb je het stappenplan al bekeken? Het is goed om je tijd te nemen voor een juiste opbouw van je werkstuk. Wanneer je hoofd- en deelvragen goed geformuleerd zijn, kun je zo aan de slag en loopt een uitwerking vaak soepel.
Heb je enkel het onderwerp in gedachten? Of heb je ook al een hoofdvraag bedacht? Zo ja, dan kun je die me laten weten dan kan ik je tips geven. Wil je het toch doen in een live-gesprek dan raad ik je de pws-middagen aan.
Succes.
Groet,
Noor -
Hoi Sybren,
Jammer dat er enige miscommunicatie bestond. Je had langs kunnen komen namelijk. Ik heb dit helaas nooit goed doorgegeven, mijn excuses. Online kan ik je echter ook goed helpen en je kunt altijd nog een ander moment langskomen.
Je geeft aan dat je de eerste opstart-stap lastig vind. Dit is helemaal niet gek. Deze eerste stap wordt vaak snel gedaan, maar een goede basis is erg belangrijk. Wanneer ik nu naar je hoofd- en deelvragen kijk, zou ik het volgende nog even goed nakijken.
Je stelt nu namelijk dat de waterkwaliteit verbeterd moet worden (hoofdvraag), maar in je deelvragen komt niet terug (i) wat een slechte waterkwaliteit is en (ii) waarom deze kwaliteit nu zo laag is. Deze beide vragen zouden een goede introductie zijn van je werkstuk, vergeet ze niet te beantwoorden. Hierbij past direct de vraag met de gevolgen van de lage kwaliteit. Dit zijn drie introductievragen, wanneer je ze hebt beantwoord kun je door met je echte onderzoek/interesse: hoe je de waterkwaliteit kunt verbeteren. Hierin kun je al beslissen je te focussen op OF het plast afval OF het industriele afval, maar het kan allebei.
Misschien kun je je hoofdvraag nog wat beter beschrijvend maken. Want wat bedoel je met 'hoe'? Dit zou een heel beleidsplan als antwoord kunnen hebben, maar ook een werktuig. Beiden zijn enigszins juist, maar vragen om een geheel andere opzet.Kijk dus nog eens naar je opzet van je werkstuk. Het is altijd handig om, wanneer je de hoofdvraag hebt geformuleerd, een kort hypothetisch antwoord te schrijven. Wat zou er in je conclusie [i]kunnen[/i] komen. Als dat gedaan is, merk je vanzelf welke deelvragen daarbij eigenlijk wel/niet van belang zijn.
Voor nu, succes. Bij meer vragen hoor ik dat graag.
Groet,
Noor -
Hallo Noor,
Bedankt voor je reactie, ik had me aangemeld voor een PWS-middag op 15-10, maar daar heb ik (na de ontvangstbevestiging) niets meer van gehoord. Ik heb me misschien ook iets te laat aangemeld.
De volgende middag valt midden in mijn herfstvakantie, dus dan ben ik er helaas niet.
Het stappenplan heb ik inmiddels wel bekeken, ik heb de meeste moeite met het opstarten van het werkelijk onderzoek, en met het vinden&opslaan van bronnen. Ik ben al klaar met mijn oriëntatiefase (ik heb een Theoretisch kader met alle bijbehorende elementen), en hoofd&deelvragen heb ik ook al.Om je een idee te geven van mijn vraagstelling:
Type: Bronnenonderzoek
Onderzoeksvraag: Hoe kan binnen 10 jaar de waterkwaliteit van de Indische oceaan worden verbeterd?
Deelvragen:
-Waardoor ontstaat een lagere waterkwaliteit?
-Wie worden getroffen door de gevolgen van een lage waterkwaliteit?
-Welke problemen kunnen we het beste aanpakken? (Plasticsoep, industriëel afval)
-Welke plaatsen moeten opgeruimd worden?
-Wat zijn de politieke/economische hindernissen?Ik denk dat ik gewoon maar begin met het verzamelen van heel veel bronnen. Inhoudelijk heb ik niet veel vragen aan je, maar ik hoop dat ik je nog eens mag benaderen als ik vastloop in de opzet van mijn werkstuk.
Nogmaals bedankt voor je reactie,
Sybren