Li-ion batterij
-
Beste,
Ik doe samen met mijn partner een profielwerkstuk over chemische energieopslag. Wij doen het onder andere over brandstofcellen en Li-ion batterijen. Voor het brandstofcellen deel zijn we al aardig op weg, maar over de batterijen wilden we graag om wat advies vragen.
We zijn van plan om zelf een lithium batterij te maken en daar wat metingen aan te doen.
Is het een beetje mogelijk om zelf zo'n batterij te maken, of zal deze veel slechter werken dan een fabrieksversie?
Ook willen we vragen of jullie nog tips hebben om bepaalde dingen te onderzoeken.
Bedankt voor uw tijd!Groeten,
Sander Taams & Timo Zuidema -
Beste Sander en Timo,
Ik denk dat het zeker mogelijk moet zijn om een batterij te maken. Dit zal dan wel op grotere schaal zijn. Als je weet waar de anode, kathode en het electroliet uit bestaat, en deze materialen tot je beschikking hebt, kan je proberen hier een batterij mee te maken. Ik weet niet of dit veel slechter werkt dan de fabrieksversie, maar dat lijkt me juist erg leuk om zelf uit te vinden als je de proef doet.
Wat wij altijd doen bij de brandstofcellen workshop is de karakteristieke curve van de brandstofcel bepalen, het Faraday rendement en het chemisch rendement. Als jullie daar nog niet naar gekeken hebben zijn dat zeker interessante onderzoekjes.
Succes!Groetjes,
Tirsa