PWS Liquid Metal Battery
-
Hoi,
Ik wil voor mijn PWS onderzoek naar de Liquid Metal Battery.(http://www.technologyreview.com/article/412190/tr10-liquid-battery/)
Aangezien dit redelijk experimenteel is, vroeg ik me af of de TU Delft onderzoek hiernaar deed?
En of iemand (onoverkomelijke) moeilijkheden ziet, bij het bouwen van een eigen LMB?Bij voorbaat dank!
Gr. Declan
-
Beste Margje,
Bedankt dat je op zoek bent gegaan voor mij. Jammer dat de TU er niet al mee bezig is.
Het precieze productieproces kan ik niet achterhalen, volgens mij behoort dat ook tot het bedrijfsgeheim van het commerciële bedrijf van de uitvinder. Deze of deze kan.
Maar als ik naar het ontwerp en de foto's kijk, moet het niet te onmogelijk zijn. Hun doel is namelijk ook deze technologie goedkoop houden.Ze hebben ondertussen Mg en Sb vervangen door andere stoffen, maar ze willen niet vertellen welke. Het leek me dus een mooie uitdaging, door dezelfde criteria te gebruiken, de nieuwe stoffen te vinden.
En de moeilijkheden die ik (voor mezelf) nu voorzie bij het bouwen van de batterij: Het smelten van de metalen/de giftigheid van sommige materialen. Ik mis vast iets...Ik heb trouwens wel een beetje moeite om te vinden WAAROM dit zoveel beter werkt dan een normale batterij (loodaccu bv.)
Gr. Declan
PS. Je hoeft me niet met ''jullie'' aan te spreken hoor ;) ik ben alleen
-
Beste Declan,
Sorry voor de late reactie, maar ik moest eerst uitzoeken of er op de TU Delft onderzoek wordt gedaan naar Liquid Batteries. Helaas moet ik je daar teleurstellen, er wordt wel onderzoek gedaan naar batterijen maar niet naar liquid batteries. Het onderzoek dat er wel wat gedaan, gaat om Lithium ion batterijen, maar gevormd uit nanolagen. (mocht je hier ook interesse in hebben, kan ik je een contact persoon geven)
Maar ik vind het wel een erg leuk onderwerp. Aangezien het erg nieuw onderzoek is, denk ik niet dat het makkelijk is om het na te maken, maar om daar echt iets over te zeggen, heb ik eigenlijk meer informatie nodig. Hebben jullie zelf al meer informatie kunnen vinden? Ik zal zelf het wetenschappelijke artikel opzoeken, daar staat als het goed is ook de experimentele werkwijze in.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd of jullie zelf al meer informatie hebben gevonden.
-
Hoi Declan,
Ik ga morgen op de TU kijken of ik meer informatie kan vinden. Op de universiteit kan ik bij wetenschappelijke tijdschriften waar jij denk ik niet bij kan, misschien dat er daar meer informatie te vinden is. Je hoort morgen meer van me!
-
Bedankt voor je antwoord, ik snap best dat ik niet prioriteit nummer 1 ben hoor. Het is al mooi dat je me wil helpen.
Zou je daarom een paar links willen sturen? Misschien heb ik ze al wel gelezen, maar die speciale temperatuur is nieuw voor mij.
Alvast bedankt,
Declan -
Hoi Declan,
Ik ben hier om jou te helpen, dus je hebt wel degelijk prioriteit! Ik ben nog even door mn browser geschiedenis gegaan en over die temperaturen heb ik me denk ik vergist. Ben ook gaan zoeken naar 'molten salt batteries' en hier moet je een bepaald fase-evenwicht bereiken.
Ik vond dit filmpje wel interessant, maar met magnesium en lood moet je dus wel tot 700C, wat heel hoog is. (dat is wat in het filmpje wordt gezegd)
Het is niet mn bedoeling om je te demotiveren, maar ik denk dat dit een heel moeilijk onderwerp is voor een pws. Er is zo weinig informatie te vinden. En het bouwen van de container en het op temperatuur brengen/houden lijkt mij heel lastig voor elkaar te krijgen. Want om je batterij te testen moet hij dus wel op 700C blijven. Zelfs hier op de TU weet ik geen ovens waarbij je in de oven de batterij zou kunnen testen.
Had jezelf ideeen over de opstelling?
-
Hoi Declan,
Mijn excuses voor deze veel te late reactie, ik had het zelf druk met studeren en ik moet zeggen dat je vraag nog niet zo makkelijk is. Ik heb nu tijd gehad om wat meer over deze batterijen zelf te lezen.
Ik denk dat het een heel leuk onderwerp is, maar nog niet zo heel simpel. De reden waarom deze batterij beter werkt dan een lood accu komt door de ionische geleiding van het gesmolten zout en metalen. Deze is namelijk veel groter dan die zwavelzuur wat wordt gebruikt in een lood accu. De concentratie van de ionen is veel hoger bij een gesmolten zout aan gezien je het niet hebt hoeven oplossen!
Het lastige is dat je niet precies weet watvoor metalen ze gebruiken, het metaal maar ook de staat waarin het zich bevindt. Op verschillende sites staan wel aanwijzingen dat het om metaal-oxides gaat. Daarnaast verwarmen ze het tot een bepaalde temperatuur, dit is niet perse gewoon de temperatuur waarbij de stof smelt.
Ik weet dat mijn antwoord misschien niet heel duidelijk is, maar dat komt omdat er gewoon niet heel veel bekend is over deze soort batterij. Ik denk dat het moeilijk is om precies het juiste te doen om een werkende batterij te krijgen. Daarnaast is het lastig om goede informatie te vinden over de werking van de batterij, ik weet niet of dit het meest praktische onderwerp voor een pws is.
Ik hoop dat ik je iets meer informatie heb kunnen geven en ben benieuwd hoe ver je inmiddels zelf bent,