Gelelectroforese
-
Hallo!
Wij zitten in 6VWO en zijn dus hard bezig met het PWS. We hebben nu, na veel gedoe, dan eindelijk een onderwerp: gelelectroforese.
Het vervelende is dat we qua onderzoek niet veel verder komen dan verschillende DNA-monsters erin stoppen, bijv. van mij, mijn moeder en alle vier onze vaders en dan kijken wie mijn vader is enz.
Dit is natuurlijk wel leuk, maar als iemand hier nog een ander leuk idee heeft zou dat heel erg fijn zijn!
Groetjes,
Lisa, Thomas, Desire en Guus -
Hoi Lisa,
Je zou nog kunnen kijken naar verdere familie leden. Kan je ook je nichtje/neefje aan jouw DNA koppelen?
Verder zou je ook nog kunnen zoeken naar (erfelijke ziektes). Zie hier voor meer info:
www.biotechlearn.org.nz/focus_stories/nutrigenomics/gel_electrophoresis_can_be_used_to_find_genes_associated_with_a_diseaseSucces!
-
Hoi Lisa,
De keuze voor je gel hangt af van het 'target' dat je wil scheiden. Dat hangt dus eventueel weer af van de ziekte die je wil 'zoeken'. Ik raad je aan dit nog even goed te bestuderen:
scheiding.Als je meer vragen hebt, of je er niet uitkomt, dan help ik je graag verder!
-
Hoi Berend,
Bedankt voor je reactie!
We kregen van iemand anders het idee om verschillende soorten gel uit te proberen en te vergelijken, maar we kunnen hier niet heel veel over vinden. Weet jij hier iets van? Of weet je misschien waar ik dat kan vinden?