PWS onderzoek samenstelling van traanvocht
-
Beste lezer,
Florieke en ik doen ons PWS over het verschil van samenstelling in traanvocht. Hierbij moet je denken aan is de samenstelling van je traanvocht anders bij tranen van uien snijden en tranen van emotie, maar bijvoorbeeld ook zijn tranen van geluk anders in samenstelling dan tranen van ongeluk.
Voor ons onderzoek hebben we 3 leeftijdscategorieën genomen met elk 3 vrouwen en 3 mannen. Wij weten echter niet zo goed hoe we het onderzoek moeten uitvoeren: hoe krijgen we monsters van onvervuilde tranen terwijl iemand huilt en welke scheikundige elementen in traanvocht moeten we onderzoeken? Wij hebben namelijk geen artikelen over eerdere onderzoeksmethodes tot onze beschikking.
Alvast bedankt!
Florieke en Guus -
Beste Sanne,
Bedankt voor je reactie! Onze onderzoeksvraag is: welke verandering treedt er op in chemische samenstelling van traanvocht onder verschillende condities? Met condities bedoelen wij het beleven van emoties (gelukkige en ongelukkige), onder neutrale omstandigheden (basale tranen) en onder irriterende omstandigheden (reflextranen, bijv. uien snijden).
Wat we hebben kunnen vinden over de samenstelling van traanvocht is dat het bestaat uit water, Liquor (CSF), verschillende soorten eiwitten (lysozym) en slijmhoudende componenten. Het bevat oa natrium, kalium, immonoglobulinen en glucose. Daarnaast bevatten emotionele tranen meer hormonen zoals leusine, prolactine, corticotropine. Als jij tips hebt waar we meer informatie kunnen vinden over de samenstelling van traanvocht, zouden wij die graag krijgen!
Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes, Florieke en Guus
-
Beste jongens,
ik zal dit weekend voor jullie kijken of ik wat literatuur voor jullie kan vinden waar jullie veel dingen uit kunnen halen.
Het gaat al de goede kant op! Hebben jullie al wat deelvragen vastgesteld, want hier kan ik ook bij helpen.Mvg,
Sanne -
Beste Florieke en Guus,
Voordat je aan een onderzoek begint moet je een concrete onderzoeksvraag hebben. Wat is jullie onderzoeksvraag?
Daarnaast is het belangrijk te achterhalen welke stoffen er in traanvocht zitten zodat jullie kunnen achterhalen naar welke stoffen jullie zoeken in het onderzoek. Als jullie dit uitzoeken kan ik jullie wellicht verder helpen met een onderzoek.Mvg,
Sanne Nielsen -
Beste Florieke en Guus,
ik heb wat literatuur gerelateerd aan jullie onderzoek kunnen vinden. Het eerste artikel kunnen jullie volledig lezen. Van artikel twee en drie kunnen jullie alleen de samenvatting lezen. Hopelijk helpt dit jullie een beetje.
Mvg,
Sanne