PWS - muziek en hartslag
-
Hallo,
Ik doe mijn PWS over de invloed van muziek op de hartslag. Bij het zoeken van informatie kwam ik dit tegen! Ik loop een beetje tegen hetzelfde aan. Waar vind ik goede informatie? want alles wat ik vind is met elkaar in strijd. Daarbij: uit mijn resultaten komt dat de hartslag omlaag gaat bij fragmenten van een hoog/langzaam nummer (klassiek) en bij een laag/snel nummer (metal). Deze fragmenten zijn elkaars tegengestelde.. Weet iemand hier een verklaring voor? de hartslag gaat omhoog bij fragmenten van een laag/langzaam nummer en bij een hoog/snel nummer. oftewel: zowel frequentie als tempo zijn niet bepalend voor de verandering in hartslag.. Klopt dit?
Groetjes Chantal
-
Ha Chantal,
Je spreekt over dat je 'dit' tegen kwam bij het zoeken naar informatie. Doel je hier op een linkje? Die mist. Zoals ik het goed begrijp draait je hoofdvraag om de vraag 'wat is de invloed van muziek op de hartslag'.
Hoe ben je tot dit idee gekomen? Wat zijn je geformuleerde deelvragen en welk experiment wil je gaan doen. Het antwoord dat je nu lijkt te geven over de hartslagfrequentie in combinatie met het luisteren van bepaalde muziek lijkt al een mogelijk antwoord op je hoofdvraag. Of zie ik iets over het hoofd.Ik weet nauwelijks iets van dit onderwerp af. Heb je al eerdere onderzoeken gevonden die duiden op mogelijke invloed van hartslag op de muziek? [i]Beweging[/i] van het menselijk lichaam speelt een belangrijke rol en deze beweging verandert misschien bij het luisteren naar de diverse muzieksoorten. Heb je hier al over nagedacht?
Misschien een idee om een universiteit te contacten die gelinkt is aan een medisch centrum en/of bewegingswetenschappen. Zij kunnen je misschien verder helpen met een meer inhoudelijke uitwerking.
Succes.
Groet,
Noor