PWS over sportdrankjes
-
Hallo,
Ik ben Pieter Slingerland, ik zit op het Wartburg locatie Revius in 6 vwo. Ik ben met mijn profielwerkstuk bezig over sportdrank. Ik wil kijken of dat het tekort aan mineralen en glucose door inspanning weer wordt gecompenseerd door een sportdrankje.
Om dit te bepalen moet ik het sportdrankje analyseren. Veel mineralen kunnen er bij mij op school worden aangetoond. De aantoning van de concentraties natrium en kalium in het sportdrankje kunnen afzonderlijk niet bij mij op school worden aangetoond.
Zou ik dan op de TU Delft via vlam-ionisatie de concentraties van natrium en kalium afzonderlijk kunnen aantonen?
Ik zie uit naar uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Pieter Slingerland
-
Hoi Pieter,
Leuk onderwerp heb je gekozen voor je PWS. Ik zal navragen of het mogelijk is, alleen denk ik dat de meeste FID's (Flame Ionization Detector) in opstellingen verwerkt zijn en dus niet heel makkelijk voor jouw onderzoek gebruikt kunnen worden. Heb je al bedacht hoe je een vlam-ionisatie uit zou willen voeren?
-
Hoi Margje,
Sorry dat het zolang duurt voordat je antwoord van mij krijgt. Ik heb bij mij op school navraag gedaan over de vlamionisatie. Op school hebben zij daar echter niet genoeg ervaring mee en op internet heb ik het proces en principe ook niet helemaal duidelijk kunnen terugvinden. Mijn vraag aan je of jij mij een site of ander materiaal zou kunnen toesturen, zodat ik een plan kan bedenken.
Groeten Pieter
-
Hoi Pieter,
Ik heb al even gezocht maar kan ook niet heel snel goede informatie vinden. Ik zal deze week nog verder zoeken. Maar misschien zijn er ook andere manieren om natrium en kalium aan te tonen?
-
Hoi Margje,
Ik heb ook gekeken naar andere methoden om natrium- en kaliumionen aan te tonen, maar ik heb deze niet kunnen vinden. Daarom vraag ik het aan jouw.
Groetjes Pieter
-
Hoi Pieter,
Ik kan helaas ook niet een makkelijke andere manier vinden om ze los van elkaar aan te tonen. Ik heb na gevraagd of je een FID zou kunnen gebruiken op de TU, maar dit gaat echt niet lukken. -
Hoi Margje,
Dat is jammer, maar bedankt voor de moeite.
Groetjes Pieter
-
He Wesley,
Je doet inderdaad een goeie suggestie! Ik heb zelf aan een neerslagreactie zitten denken aangezien dit het makkelijkst is. Helaas lijken Na en K heel erg op elkaar en reageren ze dus vaak allebei, qua neerslag zijn er geen verschillen.
Groetjes Margje
-
Pieter, kan je niet indirect de concentraties bepalen met behulp van een stof die alleen reageert met natriumionen en een stof die reageert met kaliumionen. Bedenk een manier om van de ''stof'' de hoeveelheid voor en na de reactie te meten, en je weet hoeveel er heeft gereageerd. Omrekenen naar mol, molverhoudingen, en je weet ook hoeveel kaliumionen en natriumionen hebben gereageerd. Je moet dus op zoek naar een stof die met beide ionen reageert. Misschien dat je docent een essentieel verschil weet tussen beide ionen waardoor je de stoffen wel kan scheiden.
Overigens leverde een beetje googlen mij dit op: [quote]Ze reageren sowieso nauwelijks ergens mee. Je zou dan moeten gaan denken aan complexatiereacties, voornamelijk in organische oplosmiddelen, om een verschil te zien tussen natrium en kalium. Maar dat is geen middelbare schoolstof meer.[/quote]
Misschien moet je daar eens op zoeken?
Echter lijkt de bovenste manier mij het eenvoudigst.Groet,
Mede 6-vwo'er Wesley -
Beste Sosan,
Ik weet niet of Pieter dit bericht nog ziet. Als ik je specifieke vragen hebt waarmee ik je kan helpen hoor ik het graag!
Groetjes,
Tirsa -
Beste Pieter,
Ik wil heel misschien ook mijn pws houden over sportdrank, maar ik weet niet of ik er veel over kan schrijven en of ik ook echt die 60 uur kan vullen. Kan je je pws naar me opsturen zodat ik wat inspiratie kan opdoen?
Groetjes Sosan