Waterkwaliteit bepalen
-
Hallo,
Wij hebben als profielwerkstuk een opdracht van Worldschool gekozen met een opdrachtgever van TU Delft. De opdracht is om zelf een AWG (Atmospheric Water Generator) te ontwerpen voor op een tropisch eiland. Dit is een apparaat dat water uit de lucht haalt en zuivert. Onder meer moeten wij onderzoeken of dit gedaan kan worden met een airco die aangedreven wordt door een windmolen.
Ondanks hebben wij in een subtropisch zwembad een dergelijke airco getest en deze bleek in staat te zijn aanzienlijke hoeveelheden water uit de lucht te halen. Daarna hebben we met behulp van simpele proeven de kwaliteit van het water proberen te bepalen; een pH test (7,5) en een geleidbaarheid test (17 mS).
Uit deze testen blijkt dat het gewonnen water erg puur is en dus reactief, wat kan leiden tot het reageren met zware metalen van de heatsinks/-coils. Maar deze zijn in zulke lage concentraties (ppm/ppb) te vinden in ons gewonnen water dat wij zelf niet over de middelen beschikken om deze aan te tonen. Verder kan het bij langdurig gebruik de arico een broedplaats worden voor bacteriën en schimmels en zullen er maatregelen genomen moeten worden op de kwaliteit van het water te waarborgen. Hebben jullie nog suggesties/verdere proeven voor ons om de kwaliteit van het water nader te bepalen?
Met vriendelijke groeten,
Ahmad, Bart en Laurens
-
Hallo Ahmad, Bart en Laurens,
Er zijn verschillende proeven om de kwaliteit van water aan te tonen. Ik denk dat jullie het best gebruik kunnen maken van een soort chromatografie. Je kan kijken of je dit zelf kan doen met dunnelaag chromatografie. Anders zou ik jullie opdrachtgever vragen of zij nog analyse methodes hebben (die op de TU te vinden zijn, bijvoorbeeld een HPLC of gaschromatograaf). Verder zou je een water sample kunnen laten staan in de omgevingen die tropisch lijken. Je kan dan vanzelf kijken of er bacteriegroei plaats vind (de meeste bacteriën hebben nitraten als afvalstoffen. Je kan erg makkelijk een nitraat test doen, dat is net zoiets als pH meten. Als je niet zo'n stick hebt, dan zou je jullie huisarts kunnen vragen of je een stick mag hebben - dit is een plek waar ik zeker weet dat ze zulke sticks hebben).
Heel veel succes ermee!
Sara