Food Factor
-
Beste mensen van de TU Delft,
Op school hebben wij een project waarin wij ideeën opdoen zodat het makkelijker is bedorven voedsel te herkennen.
Met een paar jongens bedachten wij een handige melkdop, die de inhoud scant van de melk en als de melk bedorven is hij een berichtje stuurt naar een APP op je mobiele telefoon.
Ik wil jullie vragen of:-Het mogelijk is een scanner zo klein te maken dat deze in de binnenkant van de melkdop past
-De scanner/sensor dan niet te duur wordt (anders kan je ook een melkdop achterhouden en telkens de dop verwisselen)
-De scanner/sensor kan zien of de melk bedorven is
-De scanner/sensor tegen kou kan (want melk staat vaak in de koelkast)
-De scanner/sensor een bericht naar je telefoon kan sturenGroeten van Benjamin
-
Beste Benjamin,
Je stelt een hoop vragen, dat lijkt me een heel PWS opzich! Ze zijn ook niet zo heel makkelijk te beantwoorden, laat ik beginnen met degenen die dat wel zijn.
- Kan je een sensordop iets naar je telefoon laten sturen? Ja, daar zijn heel veel mogelijkheden voor.
- Kan de sensordop tegen de kou? Ja, dat zal geen probleem maken. Tevens kan je 'm waterdicht maken zodat de melk het circuit niet verpest.
- Je kan wellicht een sensor maken die een bepaalde chemisch component kan detecteren in de melk, maar dat zou ik zelf niet precies weten. Als je dat wil weten zal ik je doorsturen naar een chemie student. Maar laten we ervan uit gaan dat het kan.
- Je kan ook zeker de sensordop zo klein maken dat deze in de binnenkant van de melkdop past.
Maar nu kom je op je grote probleem: het wordt ongetwijfeld te duur. Tenminste, dat schat ik zo in. Het is wel afhankelijk van welke technologieën je kiest, dus als je het echt wil onderzoeken moet je alle technologieën die mogelijk zijn voor je andere vragen moeten afwegen en kijken of je een rendabel product kan maken. Dat wil zeggen dat de kosten lager moeten zijn dan de opbrengsten. Je zal in elk geval kunnen verwachten dat zo'n dop duurder wordt dan de huidige simpele plastic dop en dus zal je ook moeten uitzoeken hoeveel mensen hiervoor willen betalen.
Succes!