Een eigen waterstofauto maken
-
Hallo, mijn vriend en ik hebben een practicumopdracht voor onze pws.
Onze practicumopdracht is een eigen (klein) waterstofautootje bouwen.
De motor is dan een brandstofcel. Mijn vraag: is het wel mogelijk om een klein waterstofautootje te bouwen met een brandstofcel erin en is het mogelijk om dit practicum bij de Tu Delft uit te voeren?mvg,
Taha -
U heeft gelijk, een brandstofcel zelf maken is best moeilijk en het is handiger om online ééntje te kopen en eromheen een auto te bouwen.
Ik heb 3 vragen:
1.Heb ik als hulpmiddel om een waterstofautootje te laten rijden meer dan alleen een brandstofcel, elektromotor en 2 paar wielen nodig?
2.Is het beter om een autootje te bouwen met een chip erin waardoor je hem kan besturen of hoeft dat niet?
3.Kan ik dit proefje bij de Tu Delft uitvoeren?mvg, Taha
-
Hoi Taha,
Dat is een leuk en actueel practicumonderzoek! Of het mogelijk is om zelf een autotje te bouwen is afhankelijk van hoe "zelf" je 'm precies wilt maken. Zelf een brandstofcel maken is namelijk behoorlijk moeilijk, maar je kunt misschien wel een kleine cel kopen en dan zelf de auto er omheen bouwen. Kijk bijvoorbeeld hier en hier.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Taha,
- In principe wel. Je moet er alleen wel op letten dat een brandstofcel een variabele spanning kan afgeven en hier moeten de motoren wel geschikt voor zijn. Bovendien kun je dan natuurlijk de snelheid niet regelen. En je hebt uiteraard wel een frame nodig om alles op te zetten.
- Dit hangt er vanaf wat je precies wilt doen met de auto. Als je rendementen wilt testen hoeft dat op zich niet.
- Wat bedoel je precies met proefje? Als het gaat om het bouwen van het auto'tje zou ik het niet op de TU doen. Dit is meer uit praktisch oogpunt: je moet iedere keer naar de TU reizen e.d. en volgens mij kun je dit prima op school of thuis doen. Laat even weten wat je precies op de TU zou willen doen.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Taha,
Wat ik zou doen als ik jou was, is op school of thuis beginnen met bouwen. Mocht je problemen ondervinden dan kun je altijd je vraag hier op het forum stellen. Als je echt praktische hulp nodig hebt kun je je inschrijven voor een PWS middag.
Groeten,
Matthijs -
Wat ik eigenlijk wilde doen op de Tu Delft is de verschillende onderdelen van de autootje in elkaar zetten en misschien wat advies krijgen indien het nodig is. Ik denk dat ik het ook op school of thuis kan doen als het wel meevalt.
mvg,
Taha