Sterkte van plastic meten
-
Een vriend en ik doen ons pws over 3d-printen, hiervoor hebben wij ook een kit in elkaar mogen zetten en hebben wij nu een 3d-printer.
Een van onze deelvragen is: Hoe kunnen 3D printers worden ingezet bij de productie van mechanische onderdelen?Voor deze deelvraag willen wij graag testen hoe sterk het materiaal uit een 3d-printer is (ABS en PLA). En of dat dus een vervanging kan zijn voor bijvoorbeeld ijzer.
We willen dus onder andere kijken naar het breekpunt van de 2 soorten plastic en kijken of geprinte tandwielen het uithouden bij hoge snelheden (met bijvoorbeeld een draaibank)Is dit mogelijk om bij de TU-delft te doen, en kunnen jullie ons hierin assisteren?
Alvast bedankt,
Michiel en Mart -
Hoi Michiel en Mart,
Wat cool dat jullie zelf een 3D printer in elkaar hebben gezet. Als ik het goed begrijp willen jullie de materiaaleigenschappen van het geprinte materiaal testen. Er zijn standaard testen om dit te doen (trektests, druktests, hardheidstest, buigtest etc.) zodat je je resultaat goed kunt vergelijken met andere materialen zoals ijzer. hier kun je nog wat meer info vinden over materiaaleigenschappen.
In principe hoeft je niet per se een test te doen met een draaibank als je de treksterkte van het materiaal weet. En voor zover ik weet wordt deze test dus ook niet op de TU gedaan.
De andere proeven om materiaaleigenschappen te bepalen worden wel op de TU gedaan. Ik kan vragen of jullie een aantal tests mogen doen in het lab, maar dan wil ik eerst van jullie een goed test plan zien. Hierin moet precies staan wat je wil testen, met welk materiaal je het wilt vergelijken, wat voor apparatuur en materiaal je nodig hebt etc. Op onze website staan een paar goede tips voor het maken van een plan.
Als jullie nog meer vragen hebben beantwoord ik die graag!
Groeten,
Matthijs -
Bedankt voor de reactie.
Wij zijn nu bezig met het testplan, hiervoor hadden wij nog een paar vragen:
-Hoe groot moet ons geprinte blokjes/staafjes minimaal zijn voor de machines (wij willen de druktest, buigtest en treksterkte meten)
-We hebben bedacht om de sterkte van het plastic te vergelijken met dat van ijzer. Dus hadden wij ook de vraag: Kunnen jullie ons helpen met blokjes ijzer, en wat zijn de afmetingen daarvan? Zodat wij weten hoe groot we de blokjes van plastic moeten printen
-En hoelang kunnen we ongeveer met de machines aan de slag? Een hele dag of een uur?Excuses voor de late reactie
groet,
Michiel en Mart -
Hoi Michiel en Mart,
Ik weet nog niet zeker of jullie terecht kunnen in het materiaalkunde lab van de TU. Ik moet hiervoor nog contact opnemen met een docent. Dat zal ik zo snel mogelijk doen, en zodra ik antwoord heb kom ik bij jullie terug.
Als het lukt om een experiment te regelen denk ik dat ze in het lab wel een stukje ijzer hebben om te testen.
Groeten,
Matthijs -
Beste Matthijs,
Ik ben natuurlijk ook bezig met het theorie gedeelte van ons PWS.
Hierin heb ik het onder andere over CLIP-printen (continuous liquid interface production). Om de werking van dat beter uit te leggen wil ik eerst stereolithografie uitleggen. Nu is het vinden van een bron daarvoor vrij moeilijk. Het enige wat ik kan vinden zijn een paar boeken die meer dan €100 kosten.Ik heb wel echter gevonden dat ze in de bibliotheek van tu delft staan, het gaat om 1 van de volgende boeken (maakt niet uit welke):
- Stereolithography materials, processes and applications. Paulo Bártolo (e-book)
- Stereolithography and other RP&M technologies : from rapid prototyping to rapid tooling. Paul F Jacobs
- Rapid prototyping and manufacturing : fundamentals of stereolithography. Paul F Jacobs.
Dus vroeg ik me af of u me kan helpen met het krijgen van een van deze boeken. Ik kon niet vinden of een buitenstaander van tu-delft ook boeken kon lenen.
Ik woon dichtbij Hilversum, dus kan het boek ook beetje slecht ophalen.alvast bedankt,
Mart -
Hoi Mart,
Ik ben bang dat het niet mogelijk is om het boek bij de universiteitsbibliotheek te lenen. Ik heb even gezocht en nog wel wat documenten gevonden waar je misschien iets aan hebt:
Fundamentals of Stereolithography: Deze is van dezelfde auteur als een van de boeken die je noemt.
How stuff works: Iets lager niveau, maar deze had je misschien zelf al gevonden.
Stereolithography for injection molding: toepassing van lithografie.
Ik hoop dat je iets aan deze documenten hebt!
Groeten,
MatthijsP.S. Er zijn nog niet echt ontwikkelingen omtrent het experiment in het materiaalkunde lab...