Profielwerkstuk Statische elektriciteit
-
Hallo,
Ik doe samen met een ander meisje mijn profielwerkstuk over statische elektriciteit. We willen statische elektriciteit zichtbaar maken en voeren daarvoor proefjes uit met een statisch geladen ballon en bespreken die proefjes vervolgens.
Nou hebben we ook een proefje gedaan waarbij we een spaarlamp op lieten lichten door een ballon statisch te laden en die in contact te brengen met de lamp. We kwamen er tijdens het uitvoeren van de proef achter dat de lamp niet echt bijzonder goed ging branden als we de statisch geladen ballon er gewoon stil tegenaan hielden, maar wanneer we de ballon over de lamp heen wreven ging hij juist wel super goed branden. Nou ben ik bezig dit experiment uit te werken en de waarnemingen te verklaren, maar ik kan nergens een goede bron vinden die uitlegt waarom de lamp stukken beter brandt wanneer je hem over de ballon wrijft.
Kunnen jullie wel een duidelijk antwoord geven op deze vraag?Mvg, Feline de Groot
-
Hi Feline,
Interessante vraag. Zelf heb ik dit nooit geprobeerd, dus ik zou het antwoord niet precies weten. Maar laten we eens proberen te beredeneren wat de oorzaak zou kunnen zijn van het verschil dat jullie waarnemen.
Hoe zorgen jullie ervoor dat de ballon statisch geladen wordt? Door hem tegen je trui te wrijven? Op die manier zorg je voor een overschot aan elektronen op de rand van de ballon. Als je de ballon tegen de gloeilamp houdt, dan geeft de ballon het overschot aan elktronen af aan het metaaldraad, waardoor een stroom gaat lopen en de gloeilamp oplicht.
Zou het kunnen dat je door de ballon constant op te wrijven je een constante elektronenstroom toevoert?
Hoe zou je dit kunnen testen?Jullie zijn vast al bekend met de basics over statische elektriciteit, maar dit vind ik wel een goed kort filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=yc2-363MIQsGroet,
Caspar Boers