PWS Rendement Zonnepanelen (practicum)
-
Hallo,
Wij zijn drie leerlingen van College de Heemlanden, Houten, die samen een PWS doen over de factoren die een rol spelen bij het rendement van zonnepanelen.
Om precies te zijn, onze huidige hoofdvraag is: "Welke factoren spelen een rol in het rendement van Zonnepanelen?"
Uitleg: We bekijken de factoren die een geïsoleerd zonnepaneel met vaste waarde in een kunstmatig klimaat beïnvloeden.Met de onderbouwende deelvragen:
Hoe werken verschillende zonnepanelen?
- First generation + uitleg (materialen)
- Second generation + uitleg (materialen)
- Third generation + uitleg (materialen)
Hoe beïnvloedt de omzetting van gelijkstroom naar wisselstroom, en de opslag daarvan, het rendement van zonnepanelen?- Solar inverter
- Welk ontwerp batterij zorgt voor de minste energie verspilling?
- Hoe werkt een batterij?
- Hoe kunnen batterijen het rendement verhogen?
Wat is het effect van warmte verlies op het rendement van zonnepanelen?
-Radiatie
-Conductie
-Convectie (wind ? )
Wat veroorzaakt degradatie van het rendement op lange termijn?
-Fysieke degradatie
-weer
-klimaat
-UV-straling
Deze hoofd en deelvragen kunnen nog veranderen, echter de richting waarin wij naartoe willen gaan staat aardig vast.
Om tot het doel van dit bericht te komen; Een practicum.
Ons huidig plan is om zoveel mogelijk verschillende zonnepanelen in het klein na te maken(vaste afmetingen en meetwijze) en deze vervolgens te testen op rendement. Wij gaan Photon (http://www.photon.info/photon_home_en.photon)
contacteren en om advies vragen bij het opzetten van het practicum.Wij zouden voor nu graag willen weten of TU-Delft ervaring/materiaal/advies heeft die nuttig kunnen zijn bij het fabriceren van meer geavanceerde zonnepanelen. En of er überhaupt wel de mogelijkheid is voor ons om een proef uit te voeren op de TU-Delft.
We zullen in de afwachting op uw reactie alvast ons practicum plan uitbreiden en verduidelijken, echter wij wouden tijdig contact met u sluiten.
Alvast bedankt voor uw tijd. Wij wachten uw reactie af.
Met vriendelijke groet,
Tim, Melle en Max A6 College de Heemlanden
-
Hoi Tim, Melle en Max,
Omdat Joost lang op vakantie is, neem ik het even van hem over.
Jullie hebben een behoorlijk uitdagend onderwerp binnen zonnecellen gekozen. Dat is leuk, maar het maakt het ook lastig. Zoals Joost al zei is het vrij lastig om buiten de workshops die wij organiseren een practicum te doen op de TU. Ik heb contact opgenomen met de professor die onderzoek doet naar LSC's. Misschien heeft er iemand op zijn afdeling de mogelijkheid om dit experiment met jullie te doen, maar ik kan niets beloven.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Matthijs -
Hartelijk bedankt voor de snelle reactie,
Wij zijn in de tussentijd, na aardig wat brainstormen en afbakenen van ons pws, op een hoofdvraag en proef uitgekomen die wij haalbaar en of tenminste interessant vinden. Wij zouden graag een proef doen met ** [i] luminescent solar concentrators [/i][i] [/i] in de vorm van glazen platen, waar tegenwoordig veel onderzoek naar word gedaan (ook door de TU Delft).
Helaas kunnen wij op conventionele wijze geen toegang krijgen tot deze ** [i] LSC's [/i][i] [/i]. Nu zouden wij graag weten of er een mogelijkheid is dat de TU Delft ons toegang zou kunnen verlenen tot deze ** [i] LSC's [/i][i] [/i]. Onder de voorwaarde dat wij alle benodigdheden al van te voren zouden regelen: materialen, een uitgewerkt plan, inlezen etc.
Wij zouden zeer dankbaar zijn als we de kans kregen om ons PWS op zo'n uniek onderwerp te mogen richten. Wij zijn er van bewust dat enkele andere technische universiteiten ook onderzoek doen naar ** [i] luminescent materials [/i][i] [/i] en dus is de TU Delft niet onze enige optie, echter wij zijn van mening dat de de TU Delft ons zeer goed zou kunnen helpen indien het mogelijk is.
In verband met de proef zouden wij willen focussen op de invloed ** [i] LSC's [/i]**[i] [/i] hebben op het rendement van zonnepanelen.Alvast bedankt voor uw tijd en wij horen graag van uw terug.
Met vriendelijke groet,
[i] Tim, Melle en Max A6 College de Heemlanden [/i]
-
Beste Tim, Melle en Max,
Het ziet er naar uit alsof jullie al goed op weg zijn! De grote lijnen zijn duidelijk en het idee voor een practicum lijkt mij goed.
Wat betreft de mogelijkheden op de TU Delft: Dit jaar organiseren wij in de laatste week van november weer een zonnecellen workshop. In deze workshop gaan we aan de slag met de werking van zonnecellen en hoe deze functioneren in een circuit. Neem hiervoor even een kijkje op de volgende pagina. Ik kan jullie deze workshop van harte aanbevelen.
Helaas wordt het lastig om op de TU echt te gaan knutselen en te meten aan verschillende zonnepanelen. Als jullie zelf materiaal hebben en een duidelijk plan kunnen we hier natuurlijk nog een keer naar kijken maar ik kan jullie hier nog niks over beloven.
Als jullie specifieke vragen hebben dan beantwoord ik die graag voor jullie!
Groetjes,
Joost -
Beste Matthijs,
Wij waarderen het heel erg dat u voor ons aan het zoeken bent voor mogelijkheden voor ons experiment. Wij zijn erg benieuwd of er enig ontwikkeling is bij deze zoektocht. Wij zouden graag zo spoedig mogelijk een antwoord hebben over de mogelijkheden in TU Delft.
Alvast bedankt voor uw inzet.
Met vriendelijke groet,
-
Hoi Tim, Melle en Max,
Tot nu toe heb ik nog geen reactie gekregen helaas. Ik denk dat het erg lastig gaat worden om een experiment te organiseren op de TU. Als jullie andere mogelijkheden hebben zou ik daar eerst naar kijken. Ik zal blijven proberen en hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Tim, Melle en Max,
Ik weet nog niet zeker of de onderzoeksgroep die hier aan LSCs werkt kan bieden wat jullie zoeken. In een email die ik kreeg vertelden ze dat ze werken met poeders en zelf geen metingen aan zonnepanelen doen. Het lijkt mij het beste als jullie direct contact opnemen met Erik van der Kolk. Hij is hoofd van deze onderzoeksgroep. Je kunt contact met hem opnemen via e[dot]vanderkolk[at]tudelft[dot]nl. Mochten ze jullie verder kunnen helpen, dan kunnen jullie ook met hem een afspraak maken voor een experiment.
Als het niet blijkt te lukken om te experimenteren aan LSCs, zou ik voorstellen om jullie in te schrijven voor de zonnecellen workshop of een PWS middag. Je kunt dan de zelf gemaakte cellen meenemen en testen.
Wat betreft de informatiebronnen: de informatie op het internet is eindeloos. En het heeft niet zoveel zin als ik hier een paar willekeurige linkjes ga kopiëren. Waar zijn jullie precies naar op zoek?
Groeten,
Matthijs -
Beste Matthijs,
Excuses voor onze late reactie. We hadden nog even de tijd nodig om gezamenlijk, en met onze begeleider, wat dingen te bespreken. We vinden het fijn dat er een mogelijkheid is om in de TU Delft met de LSC’s te kunnen expirimenteren. We hebben in de tussentijd nagedacht over wat we precies willen onderzoeken, welke materialen we zelf kunnen verkrijgen en wat we zelf kunnen maken. We zijn zelf bereid zijn om zonnepanelen te maken (dit doen we via deze handleiding: http://www.solaronix.com/documents/dye_solar_cells_for_real.pdf), tenzij TU Delft ook ons zonnepanelen kan verschaffen. Wij willen met 2 dye-sensitized solar cells werken die bestaan uit verschillende cathodes (de een bestaat uit titanium en de ander bestaat uit koolstof). Uiteindelijk willen we de invloed van de verschillende cathodes en de invloed van de LSC op de spanning die de zonnepanelen kunnen leveren onderzoeken. Eigenlijk hebben we alleen de LSC nodig en misschien hulp met hoe de LSC aangesloten moet worden aan de zonnepanelen.
Uiteraard hebben wij nog andere vragen. We willen namelijk langzamerhand naar een datum gaan voor het onderzoek. Wanneer zou het mogelijk zijn om het onderzoek te doen? We moeten namelijk nog materialen bestellen en de zonnepanelen in elkaar zetten, als dit nodig is. Voor ons zou het handig zijn als het ergens in de week van 5 november of daarna zou kunnen (dit is na onze toetsweek, dan kunnen we ons volop focussen op het PWS).
Verder zouden wij het fijn vinden als u wellicht nog extra informatiebronnen heeft voor ons PWS (over zonnepanelen, LSC, etc.)
We hopen dat we u hiermee genoeg op de hoogte hebben gesteld en dat dit plan mogelijk is. De materialenlijst volgt in een paar dagen.Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
-
Hoi Tim, Melle en Max,
Ik heb een reactie gekregen van de professor die onderzoek doet naar LSC's. Hij is bereid om een experiment met jullie te doen, maar hij wil eerst weten wat het plan precies is, zodat hij kan checken of alle praktische zaken ook lukken. Wat willen jullie precies gaan testen en wat hebben jullie daarvoor nodig? Graag z.s.m. reactie.
Groeten,
Matthijs