PWS Ruimteafval
-
Hallo,
Voor ons PWS over ruimteafval willen wij een proef doen.
In deze proef moeten de problemen van ruimteafval duidelijk worden.
Wij zijn zelf al met verschillende proeven gekomen alleen deze werden afgekeurd.Wat zouden wij als proef kunnen doen? Mocht deze proef goed zijn voor ons PWS zouden we deze dan op de TUDelft uit kunnen voeren?
-
Hoi!
Interessant onderwerp! Kun je iets meer vertellen over wat jullie precies onderzoeken? Hoofdvraag? Deelvragen? En welke proeven jullie al eerder bedacht hadden?
Grt. Wouter
-
Hoi Wouter,
We zijn eigenlijk op een dood spoor beland. Onze hoofdvraag is of wij een oplossing voor het probleem ruimteafval kunnen bedenken of eventueel uitwerken. De afgewezen proef heb ik als bijlage erbij gedaan.
Deelvragen:- Hoe ontstaat ruimteafval?
- Hoe kunnen we het ruimteafval in kaart brengen?
- Welke oplossingen voor ruimteafval zijn er al?
- Wat is het gevaar van ruimteafval?
- Hoe groot is het probleem en wat kunnen we verwachten?
Door middel van de proef moet duidelijk worden hoe groot het probleem ruimteafval is. Leraar is niet erg behulpzaam. Leraar heeft als enige tip gegeven om iets in water te doen?
We hopen dat u ons verder kan helpen.
Groet
-
Hoi,
Ik heb even zitten denken, maar kan moeilijk op een proef komen waarmee je het probleem van van ruimteafval kan illustreren. De ruimte is groot en de kans is klein dat je geraakt wordt door ruimteafval. Maar als het gebeurt is het catastrofaal voor de missie, gezien de gigantische snelheidsverschillen (in de orde van enkele kilometers per seconde). Zelfs kleine projectielen kunnen enorme schade aanrichten (denk aan een kogel, alleen dan soms wel 4 keer zo snel). Meer puin vergroot de kans op botsingen en dus op falen van de ruimte missie.
Je zal dus een proef moeten bedenken waar de kans klein is dat een object geraakt wordt door een projectiel, maar zodra het geraakt wordt, het object meteen vernietigd wordt.
Ik zal een hoogleraar mailen met jullie vraag, misschien dat hij een idee heeft. Jullie horen van me!
Grt. Wouter
-
Hallo jongens,
Ik heb reactie gekregen van een hoogleraar:
[quote]Twee mogelijkheden: het verloop van de hoeveelheid ruimtepuin als functie van tijd?
ESA heeft hier plaatjes van, zou te vinden moeten zijn op hun website.
Een andere mogelijkheid is het ontstaan van nieuw ruimtepuin door botsingen. Berucht (en zeker ook te vinden op internet) is de botsing tussen een Iridium satelliet en een Cosmos rakettrap, uit het hoofd in 2009.
Allemaal op internet!
Fysieke proefjes in een klaslokaal…. Een bak met knikkers, of de start van een potje pool-biljart (met alle ballen eerst op 1 hoop (de grote, intacte satelliet), en daarna alle kanten uiteen geslagen (het nieuwe puin)?[/quote]
Hopelijk kunnen jullie er wat mee!
Grt. Wouter