tornado nabootsen
-
Ik doe mijn profielwerkstuk over tornado's en daarbij moet ik gaan onderzoeken hoe je een tornado op een technische wijze kan nabootsen.
Ik heb daar al een goed beeld bij hoe dat eventueel zou kunnen maar zou ik dit bij jullie uit mogen voeren?
Daarbij moet ik de krachten ook gaan onderzoeken.
Ook moet ik gaan onderzoeken hoe je de corioliskracht op een technische wijze kan nabootsen. Zou dit ook bij jullie kunnen en mogen?
Ik hoor het liefst zo snel mogelijk van jullie.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Houtepen
-
Hee Noor,
Fantastisch dat je me graag wilt helpen!
De materialen die ik nodig denk te hebben zijn: 1 buis met een variabele lage druk en 1 buis met een variabele hoge druk met daar tussen een buis waar de 2 verschillende luchtdrukken samenkomen en dan de snelheid van die lucht meten waardoor je via een grafiek kan visualiseren en eventueel kan bepalen welk drukverschil je moet hebben voordat er een tornado ontstaat.
Dan nog een vraag, heeft u een idee hoe we de Corioliskracht in een practicum kunnen aantonen?Is het indien mogelijk om contact te houden via e-mail, want dat is iets makkelijker.
Mijn e-mail is: j.houtepen@hotmail.comGr. Jeroen
-
Ha Jeroen,
Je vragen zal ik via het forum blijven beantwoorden zodat anderen er eventueel ook wat aan kunnen hebben. Het dient als klein naslagwerk.
Wat betreft je corioliskracht; Het klopt inderdaad dat dit effect niet alleen in het water optreedt maar ook in de atmosfeer. Daar waar de extreme lage druk gebieden optreden, zoals in het geval van een tornado - en dit bevindt zich op het noordelijk halfrond - dan vindt de rondgang linksom plaats. In het geval van het zuidelijke halfrond, rechtsom. Weet je verder precies hoe dit werkt? Of heb je hier nog enige uitleg over nodig. Er zijn heel wat leuke linkjes op het internet te vinden zoals deze of hier waarmee je ook duidelijk het corioliseffect met huis-, tuin- en keukenspullen kunt aantonen. Op dit filmpje wordt het effect nog duidelijk uitgelegd. Voor tornado's geldt hetzelfde. Zoek flink op het net rond, daar is veel te vinden.
Voor je proef, ga ik snel rondvragen, maar garantie heb ik niet. Er zal altijd iemand aanwezig moeten zijn bij een proefopstelling en we kunnen niet overal gebruik van maken. Ik help je graag, maar de middelen zijn nou eenmaal beperkt voor een scholier. Je hoort van me. Succes!
Gr,
Noor -
Ha Jeroen,
Het klinkt enorm interessant waar je mee bezig bent. Uit jouw vraag kan ik echter niet opmaken wat voor proef je precies voor ogen hebt. Welke materialen heb je nodig bijvoorbeeld? Wat had je in gedachte? Ik hoor het graag van je, dan kan ik je verder helpen.
Gr,
Noor -
Jeroen,
Inmiddels heb ik even rondgevraagd en een dusdanige opstelling kennen ze niet op de TU, naar mijn weten. Wel kreeg ik de tip dat je het eventueel zelf zou kunnen maken; "Dan zou de buis waar alles samen moet komen vacuüm moeten worden gezogen en de lagedruktank en hogedruktank tegelijkertijd geopend moeten kunnen worden naar de vacuümbuis. Denk wel dat het effect slechts van korte duur zal zijn omdat de druk snel verdeeld zal worden." - aldus mijn collega. "De snelheid van circulaire stroming zou je dan eventueel kunnen meten met een object dat in circulaire baan mee beweegt". Het is flink experimenteel, maar misschien kun je er wat mee. Succes.
Gr,
Noor