PWS Ergonomie op school
-
Beste lezers,
Wij zijn 2 scholieren uit 6 VWO en wij zouden voor ons profielwerkstuk de houdingen van jongeren op school willen onderzoeken. Voorbeelden kunnen zijn of een schoudertas of rugtas beter is, hoe de leerlingen achter de computer zitten in de mediatheek en in de les, welke stoelen een betere, maar comfortabele houding geven.
Is er misschien een student die hier vergelijkbaar onderzoek naar doet en die ons een beetje zou willen helpen?Groeten,
Beatrix en Taieve
-
Ha, Wat een leuk en interessant onderwerp hebben jullie te pakken! Het is echter wel erg specifiek en kan ik jullie niet direct helpen aan een student die met soortgelijk onderzoek bezig is. Wel is het een creatieve opdracht waar jullie zelf al heel erg veel mee kunnen doen.
Laat bijvoorbeeld verschillende leerlingen op diverse stoelen zitten, laat de andere tassen gebruiken. Maak hier fotos van en analyseer grondig wat je ziet. Misschien zou je zelfs met het materiaal langs een dokter/fysiotherapeut kunnen gaan zodat zij jullie kunnen assisteren. Onderzoek wat een juiste houding is, wat is de theoretische kennis erachter? Je kunt zo al ontzettend ver komen.Veel succes Beatrix en Taieve! Bij meer vragen hoor ik het graag.
Groet,
Noor -
Hee Noor!
Dankjewel voor je reactie! We gaan nu inderdaad vooral gebruik maken van foto's van leerlingen en we hebben inmiddels een link gevonden met een orthopedisch chirurg! We zouden heel graag nog proberen te onderzoeken d.m.v. drukpunten of een rugtas of schoudertas beter is alleen hebben wij zelf de apparatuur er niet voor. Weet jij misschien en manier hoe we hier aan kunnen komen of dit ergens kunnen onderzoeken?
Ook vraag ik me af of het erg is dat er al veel onderzoek gedaan is naar dit onderwerp. Moeten we er een vernieuwend element aan toevoegen?Groeten!
-
Hallo dames,
Kunnen jullie niet via de link van de orthopedisch chirurg aan n apparaat komen waarin de drukpunten worden gemeten? Binnen de TU weet ik hier niet zo snel een oplossing op. En letten jullie hierbij ook op de houding? Als jullie via zicht/foto's al tot de conclusie kunnen komen dan men scheef gaat staan [en daarbij een verdraaide ruggenwervel heeft] door een schoudertas, hebben jullie de drukpunten al niet meer nodig.
In hoeverre het 'erg' is dat er al veel onderzoek is gedaan op dit gebied, zouden jullie met je docent moeten overleggen. Hij/zij beoordeelt jullie immers. Wel zouden jullie over kunnen gaan op het 'ontwerp' als hoofdopdracht. Met een kort vooronderzoek zouden jullie op een 'ideale tas' uit kunnen komen. Daar zal dan wel een programma van eisen voor moeten worden opgesteld en zal jullie uitwerking ietwat kunnen veranderen. Denk er maar eens over na.Succes!
Noor