Helikopter van Leonardo da Vinci
-
Beste mensen,
Dit jaar doe ik examen (6 gym, SGA). Mijn profielwerkstuk gaat over de helikopter van Leonardo da Vinci (zie google afbeeldingen). Ik wil de helikopter met moderne materialen nabouwen om te bewijzen dat het ontwerp van LdV met moderne materialen wel kan vliegen.
Wie heeft suggesties voor ultralichte materialen? En eventueel een manier die ik kan gebruiken om lift te berekenen (rekening houdend met de speciale vorm van de propeller)?Groet,
Rhoderick Moll
-
Beste Rhoderick,
Voor je ontwerp zou ik op schaal gaan werken. Doordat krachten anders schalen dan afmetingen zul je daar wel rekening mee moeten houden. Vervolgens zou ik gaan kijken naar alledaagse materialen en bestaande producten. Rietjes zijn bijvoorbeeld licht en redelijk makkelijk te gebruiken voor bijvoorbeeld je frame. dan zou je voor je schroef bijvoorbeeld papier of plastic kunnen gebruiken.
Wat betreft het berekenen van de liftkracht, moet je jezelf eerst afvragen of je exact weet wat lift inhoud.
Daarom raad ik je aan om deze goed door te nemen en te begrijpen. Ondertussen wil ik graag je aandacht vestigen op het feit dat de rotor van de heli een schoef is. Dit zou je kunnen vergelijken met het boren in hout. Alleen boor je in lucht. Je zou op internet kunnen gaan zoeken naar de formules voor de krachten die optreden bij het boren in hout.Ik hoop dat dit je op weg helpt,
Groetjes,
Joris Kersten
-
Hallo Joris,
Heel erg bedankt! Dit helpt mij zeker op weg.
Groet,
Rhoderick Moll