PWS onderzoek Plaatsbepaling 2D vlak
-
Hallo,
Wij zouden graag een experiment voor ons Profielwerkstuk op de TU willen uitvoeren dat gaat over plaatsbepaling in een 2D vlak.
Zie Attachments voor onze totale proefopstelling.
Zou dit mogelijk zijn?:)
-
Beste Nathan,
Leuk PWS onderwerp. Ik zal bij mijn collega van Natuurkunde vragen of hij jullie kan helpen!
Succes!
Groeten Thijs
-
Hoi Nathan,
Een leuk proefje! Het lijkt me dat je hem vrij simpel gewoon op school kunt uitvoeren. Als je 4 microfoons aansluit op een computer (je kunt 4 goedkope usb microfoons kopen) en deze tegelijk opneemt dan weet je wat de vertraging is tussen elk signaal. Geluid gaat met ongeveer 340 m/s dus als je wat nauwkeurigheid wilt zou ik proberen zo vele mogelijk afstand te gebruiken. Je hebt voor een 2d bepaling eigenlijk maar 2 microfoons nodig. Want als je weet hoe lang het duurt totdat het signaal aankomt voor een microfoon kun je de afstand bepalen tot het punt. Je weet dat dit voor de eerste sateliet dus een straal van lengte x is. De 2e satelliet heeft ook een bepaalde afstand y. Als je nu deze 2 cirkels door elkaar trekt weet je waar het geluid vandaan komt! Lijkt me dus een leuk onderzoekje wat prima is uit te voeren op school. Mocht je er niet uit komen hoor ik het graag
Groetjes,
Ad -
Beste Ad,
We hebben met onze docent overlegd en zoals hij eerder al had aangegeven is het niet mogelijk omdat we de faciliteiten op onze school niet hebben. We zouden dan een andere proef moeten doen (namelijk een proef over hoe de baan van een raket/sateliet vanaf de aarde wordt gelanceerd met een computer programmaatje, Coach) en dit zouden we heel jammer vinden omdat dit natuurlijk veel minder leuk en interessant is.
We zouden heel graag de mogelijkheid krijgen om de proef hierboven beschreven te kunnen uitvoeren. We zouden u daar heel dankbaar voor zijn.Groeten,
Nathan en Georgie -
Hoi Nathan en Georgie,
We kunnen niet zomaar elk proefje hier op de TU Delft doen. Ik denk dat dit juist een proefje is wat simpel thuis kan worden uitgevoerd. Het enige wat je nodig hebt is 2 microfoons en een programma om geluid op te nemen! Mocht je er thuis niet uitkomen kun je natuurlijk altijd vragen stellen hier.
Groetjes,
Ad -
Hoi Nathan,
Ik las net je PM en zet het bericht hier neer zodat meer mensen er wat aan hebben. Als je een mac hebt kan het als volgt: http://sta.wp.trincoll.edu/2011/02/18/recording-with-multiple-microphones-in-garageband/
Ik heb zelf geen windows dus weet ik wat minder goed wat werkt. Ik zag hier in ieder geval een post waarin iemand het volgens mij doet: http://www.howtogeek.com/61037/how-to-record-from-multiple-audio-devices-simultaneously/ . Voor de rest vond ik via google een paar usb microfoons, de goedkoopste is 9 euro: http://www.google.nl/search?q=usb+microfoon+kopen&hl=nl&client=safari&rls=en&prmd=imvns&source=univ&tbm=shop&tbo=u&sa=X&ei=iH_XTq3uIIeF-wbjzfnVDg&ved=0CH4QrQQ&biw=1129&bih=906#q=usb+microfoon+kopen&hl=nl&client=safari&sa=X&rls=en&tbs=p_ord:p&tbm=shop&prmd=imvns&ei=o3_XTu_PGImk-gb1ypy7Dg&ved=0CAsQuw0oAQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=cfce19a1a3026d63&biw=1129&bih=906Succes!
Groetjes,
Ad