Faraday kooien
-
Beste scholierenlab,
Voor ons PWS moeten we een Faradaycage bouwen die wifi-straling (2.4 GHz tegenhoudt). Hier zouden we wat hulp bij kunnen gebruiken.
Onze vragen:
We hebben aluminium horrengaas gevonden voor de kooien met een maaswijdte van 1.2 mm, we weten niet of dit voldoende straling buiten houdt. Voor we het gaas kopen is dat misschien handig om te weten.
Mag het frame van de kooien van hout zijn, zolang het gaas er maar goed omheen zit?
Mag de onderkant van de kooien een houten plaat zijn, goed bedekt met aluminiufolie?
Alvast bedankt voor jullie hulp,
in de bijlage onze proefopzet (nu wel bijgevoegd)
Sven en Samuël
-
Beste Sven en Samuël,
Ik heb zelf nooit een faraday kooi gemaakt, dus ik weet dat niet zeker.
Het frame mag van hout zijn en de onderkant ook, als je er maar voor zorgt dat je wel een kooi maakt van geleidend materiaal. Dus onderkant helemaal afgedekt met folie en het gaas over het frame.
Ik ga er vanuit dat met aluminium horrengaas het wel moet lukken, maar ik weet het dus niet 100% zeker.Ik zie trouwens niks in de bijlage, kan je je proefopzet nog een keer uploaden?
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Bedankt voor de snelle reactie. Wij zijn het meeste benieuwd of de kooien die we gaan bouwen wel genoeg straling tegenhoudt. We hebben een beperkt budget op school en het gaas kost rond de 30 euro, we hebben max 50. We hebben op school geëxperimenteerd op school met een kooitje met 1 mm maaswijdte. Is het mogelijk om te berekenen hoe groot de maaswijdte moet zijn? Of is het misschien mogelijk dat we via een universiteit (bv. Delft) voor ons onderzoek Faraday kooien kunnen lenen/huren?
Alvast bedankt,
Samuël en Sven
-
Beste Samuël en Sven,
Hoe verliep het experiment op school met de kooi met 1 mm maaswijdte?
Ik heb gezocht maar kon niet vinden hoe je de grootte maaswijdte zou moeten berekenen, sorry daarvoor. Ik weet eigenlijk niet of er faraday kooien te leen/huur zijn. Ik kan wel even kijken wat er mogelijk is.
Ik hoor van jullie en jullie van mij!Groetjes,
Thom