De duurzame spitzen
-
Hoi,
Ik ben Aline Aubert en ik zit in de 6e van het Barlaeus Gymnasium. Ik moet voor mijn profielwerkstuk onderzoek gaan doen naar materialen die flexibel maar stevig zijn. Ik wil namelijk een materiaal vinden waardoor spitzen veel langer mee kunnen gaan. Hiervoor moet het materiaal niet snel plastisch vervormen. Het materiaal moet echter wel stevig zijn om voldoende steun te bieden aan de voeten. Nu worden spitzen gemaakt van jute, lijm, karton en leer en ik zou dus andere materialen willen testen, alleen weet ik nog niet zo goed welke materialen. Van die verschillende materialen wil ik onder andere de Elasticiteitsmodulus meten, om zo het ideale materiaal te vinden.
Ik vroeg me af of ik dat kan testen en of er bij jullie iemand is die mij wil en kan helpen en of er in Delft materialen beschikbaar zijn om mee te testen.Met vriendelijke groet Aline Aubert
-
Hoi,
Ik weet welke eigenschappen het materiaal moet hebben, flexibel maar stevig. Alleen weet ik niet zo snel welke materialen die eigenschappen hebben. Ik heb al gekeken op internet, waar heel veel materialen te vinden zijn, maar ik weet niet zo goed welke de juiste zijn om te kiezen. Is er een materiaalexpert waarmee ik dit zou kunnen bespreken? Ik zag dat er een PWS middag is, kan ik dat eventueel daar met iemand bespreken?
-
Hoi Aline,
Je hebt een zeer interessant onderwerp gekozen. Ik ben zelf geen ballet expert, maar ik weet wel het een en ander van materialen. Gelukkig zijn materiaal karakteristieken heel goed te vinden op internet. Bijna van welk materiaal is de elasticiteitsmodulus wel bekend en vindbaar online. De vraag lijkt me vooral gefocust op welk materiaal heeft de juiste elasticiteitsmodulus en is bijvoorbeeld makkelijk bewerkbaar of is het meest comfortabel. Kortom ik denk dat je even zou moeten gaan kijken naar een programma van eisen. Dit is een lijst van kwantificeerbare, meetbare restricties waaraan je materiaal/product aan moet voldoen.
Wat betreft materialen waarvan je de elasticiteitsmodulus niet kan vinden, zou je dit kunnen doen met proeven. Het materieel dat je dan nodig hebt heet een trekbank. Dit apparaat zet een trekkracht op een sample van het materiaal. De elasticiteitsmodulus wordt dan gevonden door de berekende stress te delen door de uitrekking, voordat het materiaal plastische vervorming ondergaat. Op de TU hebben we een trekbank, de vraag is echter hoeveel hij in gebruik is.
Daarom zou ik eerst zoeken of je de elasticiteitsmoduli van jouw materialen op internet kunt vinden. Daarnaast zou ik een programma van eisen maken en aan de hand daarvan materialen uitkiezen.
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen,
Joris Kersten
-
Hoi Aline,
Wat jij nodig hebt is een materials database. Hierin kun je vervolgens de specificaties voeren en mogelijke materialen komen er dan uit. Dit is een voorbeeld. Volgens mij is deze gratis. Het lijkt me handig als je je inschrijft voor de pws middag zodat je samen met mijn collega door de database kan lopen.
Groetjes,
Joris