Kernfusie
-
Hallo,
Samen met een andere leerling van het Baken Trinitas Gymnasium uit Almere
maak ik een PWS over kernfusie. We willen kijken naar de werking van kernfusie en
de toepassingen die het in de toekomst zou kunnen hebben.Een gedeelte van ons PWS gaat over de onderdelen waaruit een kernfusiereactor zal
moeten bestaan. Eén onderdeel daarvan is natuurlijk een magnetensysteem dat het plasma
in bedwang houdt en dus een soort van laat 'zweven'.Wij vroegen ons af of het mogelijk was om bij jullie een praktische opdracht uit te voeren met
dergelijke magneten. Is het bij jullie mogelijk om een vloeibare substantie, zoals water, met behulp van magneten te laten 'zweven'. De week van maandag 22 februari is door onze school speciaal ingepland voor het uitvoeren van onderzoek over het PWS. Als we ergens in die week langs zouden komen om zo'n experiment uit te voeren, zouden we daar heel dankbaar voor zijn.Als we dit onderzoek niet kunnen uitvoeren, weet iemand dan nog een ander idee voor een praktische
opdracht die te maken heeft met kernfusie?Met vriendelijke groeten,
Kevin Dehulsters -
Hallo Kevin,
Als ik het goed begrijp, bedoel je dergelijk experiment:
https://sites.google.com/site/21centmaglev/methods/diamagnetic-levitation
Voor deze experimenten zijn enorm sterke magneten nodig en ik betwijfel of de TU Delft hierover beschikt, laat staan dat scholieren hiermee aan de slag mogen.
Ik ben dus bang dat jullie dit experiment niet kunnen uitvoeren, maar ik zal dit voor jullie nog grondig gaan uitzoeken!Gezien je met een experiment inzicht wil verschaffen in datgene wat je probeert te onderzoeken, wil ik je vervolgens vragen wat jullie precieze hoofd- en deelvragen zijn voor jullie PWS, zodat we een ander experiment kunnen bedenken!
Groetjes,
Thom Woudstra
-
Hallo Thom,
Sorry voor het late antwoord.
Wij willen ons onderzoek vooral hebben over de toekomstige
mogelijkheden van kernfusie en de energie die je eruit kan opwekken.
Het eerste gedeelte van ons PWS is een algemeen deel.
Daarin willen we de basis van kernfusie te weten komen, zodat
we begrijpen waar we het gedurende de rest van het PWS over hebben.De vragen die daarbij horen, zijn:
- Welke (kwantum)processen beschrijven kernfusie?
- Hoe en waar vindt kernfusie op natuurlijke wijze plaats?
- Hoe is het mogelijk om op een kunstmatige wijze kernfusie plaats te laten vinden?
Vervolgens gaat het dus over de toekomstige mogelijkheden voor kernfusie.
Hoewel we nog niet 100% zeker zijn van deze deelvragen, hebben we nu dit lijstje:- Waarom zou men kernfusie willen gebruiken om energie mee op te wekken?
- Welke eerdere pogingen zijn er geweest om kernfusie kunstmatig op te wekken?
- Waaruit moet een mogelijke kernfusiereactor bestaan?
- Welke toepassingen kan kernfusie hebben wat betreft energieopwekking?
- Welke toepassingen kan kernfusie hebben wat betreft (ruimte-)vervoer?
- Welke toepassingen kan kernfusie hebben wat betreft ...? (nog niet zeker welk onderwerp)
Onze hoofdvraag is dus: Welke toekomstige toepassingen zijn er voor kernfusie?
Met vriendelijke groeten,
Kevin Dehulsters -
Hallo Kevin,
Jullie opzet van hoofd- en deelvragen ziet er goed uit.
Maar zoals je ziet gaan deze vragen gaat het vooral over de toekomst van kernfusie.
Juist dít is precies wat het zo lastig maakt om een proefje voor kernfusie te doen.
Kernfusie staat, zoals je waarschijnlijk zelf ook weet, nog steeds in zijn kinderschoenen.
Ik heb goed gezocht naar wat voor proefjes je kan doen voor jullie onderwerp, maar ik ben bang dat ik jullie moet teleurstellen.
Je komt vooral uit op proefjes die gewoon net niet goed aansluiten.
En de proeven die wel aansluiten bij wat jullie willen doen, zoals een vloeistof laten zweven met erg sterke magneten, zijn allemaal zo delicaat, duur en exclusief dat scholieren hier jammer genoeg nooit mee aan de slag kunnen.Ik snap dat jullie een proefje willen doen en dit ook waarschijnlijk moeten doen.
Dus heb ik het volgende alternatief voor jullie praktisch deel van jullie PWS:
Jullie kunnen misschien een nevelvat (cloudchamber) bouwen, zie het onderstaande filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=pewTySxfTQk
Het sluit niet 100% aan bij jullie PWS, maar het is wel een leuk alternatief!Ik hoor van jullie
Groetjes,
Thom