Onderbeen Prothese
-
Hallo,
Graag zouden wij hulp ontvangen bij het maken van ons profielwerkstuk.
Ons idee is om een onderbeenprothese te maken voor een dier zonder onderbeen.
Die prothese willen wij gaan maken met een 3d printer.
Ondertussen hebben wij al gezien dat het ontwerp van de prothese moet worden gemaakt met het programma solid works. Dit programma kan je niet zomaar downloaden van internet en wij weten dus ook niet hoe dit werkt. Wij zouden het dus fijn vinden als iemand op de TU ons kan helpen met het programma om een beenprothese te ontwerpen en dat wij op de TU gebruik kunnen maken van een 3d printer.
Ik heb een mail gestuurd naar Solid works en nu hebben wij een link gekregen waarmee we 2 maanden gratis gebruik kunnen maken van het progamma. We weten alleen niet hoe we dit programma moeten gebruiken en willen hier als het kan hulp mee krijgen.
Wij willen pas gebruik gaan maken van deze 2 maanden als we weten dat we de nodige hulp kunnen krijgen (wat ons heel fijn lijkt), zodat we ons idee kunnen gaan realiseren.Met vriendelijke groet,
Daphne van Kuppeveld, Lotte van de Rakt en Britt van Kerkhof
-
Hoi Joris,
Fijn dat je ons kunt helpen!
Wij willen dus een ontwerp gaan maken voor een hond of kat zonder onderbeen, daar zijn we nu naar op zoek. Dus de afmetingen van de prothesen zullen niet al te groot worden.
Wij zijn nu op zoek naar meer informatie.Hopelijk horen wij weer iets van jou.
Groetjes,
Lotte, Daphne en Britt
-
Hoi Daphne, Lotte en Britt,
Mijn naam is Joris Kersten. Ik heb een bachelor Werktuigbouwkunde gedaan.
Binnen deze bachelor heb ik verschillende keren modellen in solidworks gemaakt, dus ik weet redelijk goed hoe het programma werkt. Omdat jullie een licentie hebben van 2 maanden, lijkt het mij inderdaad verstandig even onder begeleiding te oefenen met het programma. Gelukkig kent het programma een aantal goede tutorials.
Ik zal jullie in de loop van deze week laten weten wanneer ik beschikbaar ben, zodat jullie kunnen kiezen wanneer het jullie uitkomt.Wat betreft het 3D printen, wil ik graag dat jullie even nadenken over de afmetingen van de prothese en daarbij even onderzoeken wat voor 3D printer je dan precies nodig hebt. Elke 3D printer heeft namelijk maximale productie afmetingen en dat limiteert dus de afmeting van je prothese. De 3D printers die wij hier voor vrij gebruik hebben, zijn maar klein en kunnen dus niet al te grote afmetingen realiseren!
Jullie horen meer van mij en ik hoop ik ook van jullie!
Groetjes,
Joris
-
Hoi Lotte, Daphne en Britt,
Allereerst wil ik jullie graag laten weten dat ik 21 September van 13:00 tot 17:00 voor jullie beschikbaar ben op het Science Centre op de campus van de TU Delft. Laat me even weten of jullie dan kunnen!
Wat betreft informatie omtrent soorten 3D printers. In deze link vinden jullie alle specificaties van onze printer. Ik vermoed dat dit dus wel gaat lukken en anders zullen we wat onderdelen moeten lijmen.
Dus voor nu: Hopelijk kunnen jullie de datum hierboven richting de TU Delft komen. Zorg in ieder geval dat solidworks op dat moment helemaal werkt. Laat dit allemaal even van te voren weten, we kunnen die dag ook nog even bij de 3d printer gaan kijken!
Groetjes
Joris
ps. Ik kwam nog wat leuke info tegen, misschien heb je er wat aan.
-
Hoi Joris,
Voor ons komt die dag niet goed uit omdat we dan een les hebben die we maar 1 keer in ons jaar mogen missen. 23 september hebben wij profielwerkstukdag en 24 september zijn wij vrij. Het zou ons dus erg goed uitkomen als het éen van die dagen zou kunnen. Als het niet anders kan, proberen wij te regelenen dat we wel maandag 21 september kunnen.
En kun je ons een prijsindicatie geven wat het kost om een beenprothese te printen ?Dankjewel voor de moeite!
Groetjes,
Britt -
Hoi Joris,
We hebben geregeld dat we er 21 september kunnen zijn. Tot dan!Groetjes Britt
-
Hoi Britt,
Helaas zit ik de 23 en 24ste helemaal vol. Ik ben 21 september beschikbaar van 13:00 tot 16:00. Meld je wel even aan via onze website. In principe is het printen volgens mij gewoon gratis, maar ik zal dat nog even navragen! Overigens is het idee dat ik jullie 21sept ga helpen bij een tutorial van solidworks. Daarna zullen jullie zelf jullie model moeten maken. Zo gauw dat af is kunnen we kijken of dit bij ons te printen is!
Graag hoor ik van jullie.
Groetjes
Joris
-
Geweldig! Ik zie jullie dan.
-
Hallo Joris,
Zijn er nog andere dagen dat wij naar de TU kunnen komen?
Groetjes,
Britt -
Hoi Joris,
Het is ons helaas niet gelukt om het programma Solid Works oprijd te krijgen, we krijgen deze namelijk pas 23 september. Graag komen we daarom 5 oktober.Groetjes,
Britt -
Hoi Britt,
De 21ste is de eerstvolgende pws middag van mij. De volgende is 5 oktober! Maar ik denk dat we aan een middag genoeg hebben om 2 tutorials te doen bijvoorbeeld. Dan hebben jullie nog 2 maanden de tijd het model te maken en kunnen jullie daarna terug komen om eventueel te printen!
Groetjes
Joris
-
Hoi Britt,
Dat is prima, kunnen jullie je wederom op de website inschrijven?
Groetjes
joris
-
Hoi Joris,
Als het goed is hebben wij ingeschreven.
We hebben nog een vraag.
We hebben een gipsafdruk gemaakt van een stomp van een hond, kunnen wij deze scannen met een 3d scanner?Groetjes,
Britt -
Hoi Joris,
Wij hebben met onze begeleider gesproken en die zei dat wij de uitdaging wel aan konden gaan.
Kun jij ons vertellen welke literatuur wij nodig hebben?Groetjes,
Britt -
Hoi Joris,
We hebben de gipsel mal die we hebben laten maken van de stomp van de hond laten 3d scannen. We hebben de scan in solid works staan alleen we kunnen verder niks teken op de scan.
Weet jij hoe dit moet ?Groepjes,
Britt -
Hoi Britt,
Een 3D printer is niet voor niets een printer en scannen wordt dus lastig.
Hier vind je een bedrijf dat dit aanbied.
Je zou hen kunnen contacten of ze dit voor je kunnen doen.Hopelijk ten overvloede, 5 Oktober gaan we kennis maken met het programma Solid Works en gaan we enkele tutorials maken om er gevoel mee te krijgen. Vervolgens hebben jullie de tijd om jullie model in Solid Works te zetten. Als het model helemaal compleet is en het is mogelijk dit bij ons te printen, ga ik een printer reserveren.
Groetjes,
Joris
-
Hoi Britt,
Ik heb nog nooit een model ingescand en daarna bewerkt, dus dat zou ik niet direct weten.
Heel veel van deze informatie kun je gewoon via goed googlen vinden.
Ik weet natuurlijk niet exact wat het probleem is, maar hier staat het volgens mij uitgelegd.Ik reageer via deze weg ook even op de mail die jullie mij gestuurd hebben. Hierin stelde jullie de vraag welke hoofdstukken voor jullie van belang waren uit de twee boeken die ik jullie heb gestuurd.
- Ashby: Chapter 3, 4, 8 en 10 (Dit gaat allemaal over fracture, ik denk dat jullie je hierop kunnen focussen)
- Hobbler: Chapter 1 en 6 (Dit gaat vooral over buiging) ** Je zou naar hoofdstuk 13 kunnen kijken. Dit gaat letterlijk over de krachten op een kolom. Dit is echter heel erg moeilijk.
Groetjes,
Joris