het Ramaneffect.
-
hallo,
wij zijn bezig met een onderzoek naar het Ramaneffect, maar op dit moment lopen wij een beetje vast.
wij hebben metingen van golflengten van een laser gemeten, als deze door een vloeistof gaat. Jammer genoeg verschilden de golflengten niet veel met elkaar en wij zouden graag met een kleurenfilter voor rood laserlicht met een golflengte van 663 nanometer. en de tweede vraag die wij hebben is of iemand nog een idee heeft om dingen over het ramaneffect te onderzoeken.
alvast bedankt,ramangirlzz
-
Ha Ramangirlzz,
Mooi onderwerp. Ik heb zelf even nagedacht en kan niet zo snel een experiment bedenken dat echt in jullie straatje ligt. Het mooiste zou inderdaad zijn om een raman spectrum te maken van een vloeistof / gas. Ik ga morgen langs de optica sectie hier op de TUDelft of zij misschien een idee hebben. Ik laat het jullie weten!
Groet,
Michiel -
Ha Ramangirlzz,
Ik heb het nagevraagd bij de optica sectie hier en die kunnen helaas geen kleurfilter uitlenen, maar er is ook goed nieuws: Ik heb gesproken met Magnus Jonsson, een postdoc van de bionanoscience sectie hier bij natuurkunde en hij heeft een eigen opstelling voor het meten van ramanspectra.
Jullie zouden, als jullie dat leuk vinden, met hem een afspraak kunnen maken binnenkort om een ramanspectrum te nemen. Dit zou kunnen of van een vloeistof hier of een die jullie zelf meenemen, afhankelijk van wat het is. Lijkt jullie dit wat? Dan breng ik jullie in contact met hem.Groet,
Michiel -
Beste Michiel,
Bedankt voor je reactie; wij zouden het heel erg leuk vinden om in Delft verder onderzoek te doen. Al moet ik eerlijk toegeven dat onze presentatie al voorbij is, waar we een 7.5 voor hebben gekregen. Maar wij zijn erg nieuwsgierig naar de resultaten met filter en zouden het geweldig vinden om dit verder te mogen/kunnen onderzoeken. Wanneer zou dit dan kunnen?
groetjes Kayleigh, Emmelien en Aïcha.
-
Ha,
Mooi, ik zal jullie via de mail in contact brengen met Magnus Jonsson en dan kunnen jullie met hem een datum plannen. Hij spreekt Engels, maar dat moet goed komen denk ik!
Groetjes,
Michiel -
Hoihoi,
heel erg bedankt voor de hulp! We hebben erin in.
Groetjes!