PWS: Het nut van een A-stijl in auto's
-
Hoi
Ik ben voor mijn PWS het nut van de A-stijl in auto's aan het onderzoeken. Ik wil daarin weten welke functie de stijlen hebben en of ze vervangen of weggelaten kunnen worden.
Mijn Hoofdvraag is:
Is de A-stijl nodig in een autoHierbij heb ik een paar deelonderwerpen:
- Rol van A-stijlen in de auto
- Nadelen van de A-stijl
- Mogelijke vervanging van de A-stijl
- Veiligheid van de vervanging
- Praktische problemen van het verwijderen van de A-stijl.
Ik hoop dat ik hier hulp kan vinden.
MVG,
Jochem Kuus -
Beste Jochem,
Dit lijken mij goede deelvragen bij je hoofdvraag.
Probeer nu te gaan bedenken op welke manier je antwoord wilt geven op de verschillende deelvragen.
Misschien wil je dit door middel van een proef doen of heb je literatuur gevonden die het antwoord op jou deelvraag omschrijft.Succes en als je concrete vragen hebt kun je altijd terecht op dit forum.
Groetjes,
Joris
-
De meeste hulp heb ik eigenlijk nodig in het verzamelen van de literatuur. Verder zal ik hieronder de deelvragen toelichten.
-
Rol van A-stijlen in de auto
Dit komt geheel uit de literatuur, een omschrijving van wat het is, waar het is, en waarom het er is -
Nadelen van de A-stijl
De literatuur zal nu weer de basis zijn. Er kan een proef uitgevoerd worden maar daar heb ik dan waarschijnlijk geen hulp bij nodig. In deze deelvraag zal onder andere het probleem van de dode hoek en bij botsingen aan de orde komen. -
Mogelijke vervanging van de A-stijl
Dit is het ontwerp gedeelte, er worden verschillende vormen onderzocht. Dingen als een auto zonder dak (en ramen) zonder a-stijl en met andere systemen als vervanging waardoor een a-stijl niet meer nodig is. -
Veiligheid van de vervanging
De bedachte mogelijkheden worden aan de 'praktijk' blootgesteld en wordt er gekeken of de auto's bij botsingen veilig zijn. Andere veiligheidsfuncties komen ook aan bod. Het lijkt mij dat de literatuur en de theorie hierin gebruikt kunnen worden. -
Praktische problemen van het verwijderen van de A-stijl.
Dit zal voortvloeien uit de ontwerpen. Vragen als: Hoe kom ik binnen? Waar is de kofferbak? enz. Ik verwacht dat dit weinig hulp behoevend is.
Groet,
Jochem -
-
Beste Jochem,
Wederom goede vervolg vragen op je deel vragen. Volgens mij heb je het qua structuur prima begrepen.
Je zegt dat je moeite hebt met het vinden van literatuur. Dit komt volgens mij omdat jou onderwerp niet een bijzonder belangrijk onderdeel van een auto is. Ik vraag me af of je boeken vind die puur gaan over de rol van A-stijlen in een auto. Daarom zul je dus op een andere manier moeten zoeken. Denk hierbij aan de invalshoek van je onderzoek. Je kunt de functie van a-stijlen puur technisch benaderen, maar design is ook een belangrijke factor. Technisch gezien kun je misschien zelf bedenken waarom de A-stijl is zoals hij is. Dit zou je kunnen onderbouwen met bijv sterkteberekeningen. Wat betrefd design is literatuur misschien niet de beste optie om informatie vandaan te halen. Misschien is het leuk om een soort enquete te houden onder een bepaalde doelgroep welke mogelijke vervanging het meest in de smaak valt.Kortom, bij jou onderzoek is literatuur van sterkteberekeningen nodig, maar naar mijn mening is het zoeken naar speciale literatuur die het principe van de A-stijl uitlegt overbodig. Wel zou ik meer naar de design kant kijken.
Succes,
Joris