PWS brandstofcellen
-
Beste Margje,
naar aanleiding van de brandstofcellenworkshop die wij gevolgd hebben, hebben wij nog even een vraag met betrekking tot de resultaten van deze workshop.
Uit de experimenten die we gedaan hebben bij de workshop, volgt dat het Faradayrendement 75% was en het energierendement 30%.We denken dat we uit deze resultaten een conclusie moeten trekken, maar we weten niet wat die conclusie zou kunnen zijn. Heb jij een idee wat de conclusie hiervan zou kunnen zijn? Of zouden we alleen moeten toelichten waarom het rendement niet 100% is en waar dan het verlies heeft opgetreden?
En alleen als het niet teveel gevraagd is, zou je de uitwerking dan even snel kunnen doorkijken om te zien of de berekeningen zo kloppen?
Wij zouden het op prijs stellen, als je voor 1 maart gereageerd zou hebben (met het oog op inleverdatum).
Alvast hartstikke bedankt! Met vriendelijke groet,
Tijmen Kappen en Eef Paardekooper
-
Beste Margje,
Ik heb nog even een vraagje: in de resultaten die ik je gestuurd heb, staan ook 2 grafieken: de karakteristieke curve van de brandstofcel en de vermogenscurve. Maar van mijn leraar moet ik de vorm van deze grafieken interpreteren, klopt het dan dat de karakteristieke curve een omgekeerd wortelverband is en dat de vermogenscurve een wortelverband is? Of heb ik dit helemaal verkeerd en moet het iets anders zijn?Sorry dat ik er meteen nog een vraag achteraan gooi :$
Bedankt alvast,
Tijmen -
Hoi Tijmen en Eef,
Sorry voor mijn iets wat late reactie, ik heb het erg druk gehad.
Om met jullie vragen over het rendement te beginnen. Ik denk dat het altijd belangrijk is om een conclusie te trekken uit je meetresultaten. In een PWS wil je niet alleen informatie geven, je moet het in perspectief weten te zetten.
Wat ik denk dat interessant is, is om te bespreken waarom je geen 100% rendement haalt. En waarom ligt het Faraday rendement hoger? Daarnaast kun je opzoeken wat het gemiddelde rendement is van een moderne brandstofcel. En misschien kun je gegevens vinden over de nieuwste modellen? Dan kun je een oordeel vormen over de prestaties van de brandstofcel die je bij ons hebt getest. Deze zijn al veel gebruikt, en hebben niet meer het hoogste rendement.
Over de karakteristieke & vermogens curve ligt het iets lastiger. Tijdens de workshop hebben jullie maar een deel van deze curves kunnen meten. In de link hieronder kunnen jullie de hele curves zijn. Zoals je ziet zijn het niet echt wortel functies, ze zijn wat lastiger te bepalen.
http://corrosion-doctors.org/Batteries/e-icurve.htm
Zoals je ziet is er aan het begin en het eind een sterke daling in de grafiek te zien. In het midden gaat hij rustig omlaag. Deze extremen aan het begin en het eind worden door verschillende verschijnselen veroorzaakt. Nu lijkt me dit te ver gaan voor jullie PWS. (Daarom klinkt dit waarschijnlijk enigszins vaag, maar ik ga er liever niet helemaal op in) Als jullie er nu toch nog meer over willen weten, kun je zoeken op de term 'polarization curve'. De informatie zal dan wel in het engels zijn. Als je hier nog meer vragen over hebt, wil ik je er graag mee helpen. Maar zelf denk ik dat het te ver gaat voor een PWS.
Succes met het afronden van jullie PWS!