PWS ruimtelift
-
- Hoe werkt de ruimtelift precies, ik heb hierover wel gelezen, maar ik begreep niet alles van de uitleg die werd gegeven. Ik heb deze info op verschillende site's gelezen.
- Welke krachten werken op de kabel, enkele weet ik al, zoals de trekkracht en spankracht, maar verder dan kennen gaat mijn kennis over deze krachten niet.
- Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van de kabel? Zijn er nieuwe materialen beschikbaar gekomen, of zijn wetenschappers bij het oude idee, van koolstofbuisjes gebleven?
- Zou mijn onderzoeksvraag realiseerbaar zijn, of zal ik enkele aanpassingen in mijn onderzoeksvraag moeten aanbrengen.
Als het goed is, heb ik nu alle vragen overgezet, met mijn stuk voorwerk eronder.
-
Beste Thijn,
Dank voor je post. Ik denk de belangrijkste vraag die je moet stellen is je laatste, namelijk is het realiseerbaar om een onderzoeksvraag op te stellen over de ruimtelift. Voor het antwoord op je onderzoeksvraag moet er dus voldoende informatie op te graven zijn, zodat je er ook een PWS van kunt maken.
Zou je bijvoorbeeld vragen: is het mogelijk om een ruimtelift te bouwen? , dan moet je gaan kijken waarom het niet mogelijk is, want tot nu toe bestaat hij nog niet. Op die manier kun je ook wat dieper in gaan op de voorwaarden die je bij NASA hebt gevonden.
Als je naar de voorwaarden van NASA kijkt, dan zie je dat nummer twee en drie heel technisch zijn. Vooral de derde is eigenlijk nog heel erg lang niet realiseerbaar. Want als je naar het hoogste gebouw ter wereld kijkt, hebben we het over enkele honderd meters. Om de ruimte in te gaan, moet je een aantal kilometers de lucht in gaan. Dus deze voorwaarde is dusdanig lastig om aan te voldoen, dat een ruimte lift eigenlijk bijna onmogelijk is.
Ik denk dus dat het prima mogelijk is om je PWS over een ruimtelift te maken, maar naar mijn mening zou het een beetje zonde zijn, omdat je zonder heel groot of technisch onderzoek al kunt aantonen dat het dus voorwaarde drie gewoon niet haalbaar is. Dus dan heb je het eigenlijk al bewezen waarom het niet mogelijk is.
Conclusie: theoretisch kun je zeker ingaan op de ruimtelift, want het is heel ingewikkeld op verschillende vlakken. Praktisch heeft men er weinig aan, want het is algemeen bekend, dat het dus echt niet kan.
Kan je hier iets mee? Als je kiest er voor te gaan, wil ik je graag helpen bij het opzetten van je onderzoeksvragen. Mocht je voor een alternatief kiezen, kun je ook gerust weer via het forum contact met me opnemen.
Succes! Groet, Hubert