PWS over self-healing materials
-
beste Bas,
vanuit mijn studie civiele techniek heb ik het een en ander met beton gedaan. Ik wil jou graag helpen met jouw profielwerkstuk. De reactie is verlaat vanwege mijn vakantie. Maar nu ben ik er weer helemaal om je te helpen.
Heb je iets gehad aan de artikelen die Sara je gestuurd heeft?
Weet je al wat je precies wilt gaan onderzoeken en wat je deelvragen worden?
Heb je op dit moment al concrete vragen over je werkstuk?graag hoor ik het, dan help ik je verder.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hallo Sara,
Dit wordt inderdaad gedaan met behulp van onder andere bacteriën.
Bedankt voor de link, ik zal het even doorlezen. Het ziet er goed uit.Ik hoop dat een collega dit kan aanvullen.
Met vriendelijke groet,
Bas
-
beste Bas,
een materiaal, dus beton ook, heeft verschillende eigenschappen. Je kan ze ook op verschillende eigenschappen testen. Met beton is het zo dat het eigenlijk altijd op druk wordt belast. (Je trekt beton relatief makkelijk uit elkaar) Als je beton op trek wilt belasten, zal je het veelal moeten wapenen. Dat gebeurt met staal.
Weet jij al hoe je het beton wilt belasten en heb je daar het materiaal voor om dit te doen?
hoor het graag.
groetjes,
Joost -
Hallo Joost Willem,
De artikelen zijn inderdaad wel informatief, zal ze nog eens gaan bekijken.
Ik wil de sterkte van het beton onderzoeken met verschillende mengsels, en de voor- en nadelen van zelfhelend beton.
Vragen zijn nu vooral hoe ik dit moet aanpakken, hoeveel proeven ik moet doen, waar dat kan en wat de beste verhoudingen om te testen zijn (grofheid van het beton, hoeveelheid capsules).Met vriendelijke groet,
Bas Verhoog
-
Ik dacht zelf aan de belasting met druk, aangezien een betonpers makkelijk te huren is.
Echter denk ik dat trekbelasting een betere test is, omdat het meer scheuren creëert, en niet het beton in één keer kapotdrukt.
Als de middelen dus aanwezig zijn om het op trekkracht te testen, zou ik dat graag doen.
Voor het testen van de trekkracht heb ik echter geen materiaal, of bronnen daarvoor.Dat lijkt mij een goede aanpak?
-
Hallo Joost,
Daar heb ik nog niet over gedacht, ik wist niet dat dit uitmaakte. Heb je suggesties, of een richtlijn?
Met vriendelijke groet,
Bas
-
Beste Bas,
wat zijn de afmetingen van je betonnen staven? De aanpak hangt er namelijk best wel vanaf en of het mogelijk is ook.
hoor het graag.
groetjes,
Joost -
Beste Bas,
op zich is het inderdaad zo dat je beton eigenlijk altijd op druk belast. Zodra je op beton op trek of buiging gaat belasten, dan scheurt het vrij snel uit elkaar. Dit is ook de reden waarom er eigenlijk bijna altijd een wapening van staal in het beton zit. Dit staal kan dan de trekkracht opvangen, en het betond de druk.
Mocht je een betonnen balk op buiging willen belasten, dan heb je een opstelling nodig, waarbij een betonnen balk een overspanning maakt en dan kan je in het midden er gewicht aan hangen. Dit is relatief eenvoudig om te doen, wel moet je dan een flinke betonnen staaf hebben, zeg een meter lang ongeveer (met een breedte en hoogte van 6 tot 10 cm). Maar als je een staaf op druk wilt belasten kan je het in theorie natuurlijk ook met een vierkant blok af.
Dus ik denk dat het verstandig is om eerst een goed onderzoeksplan te maken voordat je het beton gaat maken. Weet jij ook dat beton nog moet uitharden en dat je hier een goede tijd over heen moet laten gaan. (zeker 2 weken)
Weet je al hoe je het beton gaat maken?
hoor het graag. Als je hulp nodig hebt met je onderzoeksplan, moet je het maar laten weten.
groetjes,
Joost -
beste Bas,
weet je zelf wat voor materialen je nodig hebt om het beton te maken? Kan je dat uitzoeken, als je naar mij een plan stuurt, met daarin, hoe je het wilt maken, de materialen, wat je nodig hebt, dan kan ik kijken of het op de TU kan. Wel is het zo, dat als het ook thuis kan, dat ze praktisch altijd het thuis laten doen, maar ik heb wel eens een scholier geholpen die uiteindelijk bij ons beton is komen maken.
Dus als je een mooi plan van aanpak voor je onderzoek stuurt, met hoe je het beton wilt maken, dan ga ik even bij het beton laboratorium langs.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hallo Joost,
Ik dacht dat het beter was om het op buigkracht te testen, omdat het zelfhelende materiaal hier meer invloed op heeft?
Het is denk ik beter als ik me richt op de druk die het blok kan weerstaan?Het uitharden van het beton had ik inderdaad aan gedacht. Is dit langer als het zelfhelend materiaal bevat?
Het beton wilde ik maken met hulp van de TU, via ScholierenLab. Is het mogelijk om via die weg zelfhelend beton te maken?
Ik zal jouw post nog eens overleggen met mijn begeleider.
Met vriendelijke groet,
Bas
-
Hallo Joost,
Sorry voor de late reactie, maar soms krijg ik geen mail van een nieuwe reactie, en door de toetsweek was ik even wat drukker.
Ik zal binnenkort even een plan opstellen. Het moeilijke daarin is natuurlijk dat het beton voor mijn experiment zelfhelend moet zijn.
Ik dacht eraan het beton simpelweg bij een bouwmarkt te halen, aangezien ik voor de rest geen professionele contacten hiervoor heb.
Met vriendelijke groet,
Bas Verhoog
-
beste Bas,
succes met de toetsen. Het lijkt me ook verstandig het zelf te regelen. Heb je zelf ook de materialen om een mal te maken? Dan kan je het onderzoek natuurlijk ook thuis doen. Laat het maar even weten. Ik weet ook echt niet of ze op de TU Delft de materialen hebben voor zelfhelend beton.
Ik zie je plan wel verschijnen.
groetjes,
Joost -
Hallo Joost,
Het idee van mijn practicum is juist dat ik o.a. het verschil in sterkte meet tussen normaal beton en zelfhelend beton, en van het zelfhelend voor en na de ''heling''.
Als de TU daar de materialen niet voor heeft, houdt het een beetje op...
Met vriendelijke groet,
Bas
-
beste Bas,
na wat research heb ik gezien dat er inderdaad onderzoek wordt gedaan naar zelf helend beton. Ik zal even navragen of het voor jou mogelijk is om dit zelf te maken. Als jij nog een plan voor je onderzoek opstelt. Dan kunnen ze gelijk zien of het mogelijk is.
ik zal de mensen die ermee bezig zijn even mailen en zodra ik reactie heb, laat ik het horen. Zou jij je plan op kunnen sturen als je het af hebt?
groetjes,
Joost -
Hallo Joost,
Het onderzoeksplan zoals het nu is, is bijgesloten. Ik hoop dat dit een beetje lijkt op hetgeen je wilde zien?
Bas
-
Hallo Joost,
Dank je voor het mailen. Geduldig wachten wij af :).
Bas
-
beste Bas,
heb het doorgenomen. Ik heb wel een beeld van wat je wilt en heb een mailtje gestuurd naar het laboratorium en de persoon die onderzoek doet naar self healing concrete.
Zodra ik iets hoor laat ik het je weten.
met vriendelijke groet,
Joost -
beste Bas,
bij het laboratorium hebben ze al meer scholieren langs gehad. Het makkelijkst is als jij zelf contact opneemt met de heer Jonkers. Zijn contactgegevens zijn te vinden op: http://www.citg.tudelft.nl/en/research/projects/self-healing-concrete/
ik hoop je zo weer voldoende geholpen te hebben. Mocht je nog vragen hebben, schroom het niet om ze te stellen.
met vriendelijke groet,
Joost -
Super.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag, succes ermee!
groetjes,
Joost -
Hallo Joost,
Bedankt voor de hulp.
De reactie komt weer laat van mij, maar ik krijg soms geen mail-notificatie van een reactie van jou?
Ik ga jouw advies eens opvolgen, en zien wat er gebeurt.
Met vriendelijke groet,
Bas