Het neutrino-experiment van CERN
-
Beste mensen van scholierenlab,
Ik had bedacht dat ik voor mijn profielwerkstuk een artikel zou schrijven over het neutrino-experiment van CERN dat kort geleden nog in het nieuws was. Het gaat natuurlijk om de ontdekking dat neutrino's mogelijk sneller dan het licht kunnen gaan.
In het artikel wilde ik eerst een stuk schrijven over wat het experiment precies inhoudt, maar het grootste deel van de tekst zou moeten gaan over de gevolgen voor de natuurkunde als neutrino's daadwerkelijk sneller blijken te zijn dan het licht. Het artikel moet erg begrijpelijk worden en toch redelijk diep op het onderwerp ingaan, waarvoor ik de theorie erachter goed moet begrijpen.
Daar ligt dan ook het probleem. Het is namelijk erg moeilijk om over informatie over dit onderwerp te komen. Ik wil vragen of het niet mogelijk is dat ik informatie van de TU zou kunnen krijgen.
Daarnaast is het misschien iets realistischer om het onderwerp iets minder breed te maken en het alleen over één deel van de natuurkunde te hebben. Ik weet zelf alleen helemaal niet waar ik moet beginnen.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken en of jullie mij kunnen helpen.
M.v.g.
Roel -
Hoi Roel,
Ten eerste, er zijn nog veel twijfels over de resultaten. Het is mogelijk er een fout is gemaakt. Het experiment is uitgevoerd door wetenschappers van het Opera (Oscillation Project with Emulsion-tRacking Apparatus). Zij kwamen erachter (na 3 jaar te meten) dat stralen van neutrino's op een afstand van 730km van Cern er sneller over doen dan fotonen. Dit soort opstellingen zijn erg gevoelig voor een systematische fout en het is dan ook mogelijk dat er ergens niet iets klopt.
Laten we dan verder gaan, wat is een neutrino? Een neutrino is een klein elektrisch neutraal deeltje met een hele kleine massa. Ze hebben bijna geen interactie met normale materie (baryonen), waardoor ze erg moeilijk te detecteren zijn.
Als het resultaat inderdaad klopt, zullen we een hele nieuwe theorie moeten bedenken. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat neutrino's door een andere hogere dimensie kunnen reizen waardoor hun snelheid sneller kan zijn dan fotonen.
Wat het echter daadwerkelijk kan betekenen is echter speculeren. Ga er niet vanuit dat we opeens terug in de tijd kunnen gaan. Natuurkundigen hebben al eerder een hypothetisch deeltje bedacht dat het tachyon heet. Deze zou sneller dan het licht kunnen reizen en dus terug in 'tijd' kunnen gaan. Maar, als deze deeltjes zouden bestaan is het hoogstwaarschijnlijk dat ze in geen enkele manier kunnen reageren met normale materie.Groetjes,
Ad -
Beste Ad,
Bedankt voor je antwoorden.
Zou het toch mogelijk zijn om hier een goed artikel over te schrijven? Hierbij wordt natuurlijk het feit meegenomen dat de kans (erg) klein is dat het daadwerkelijk zo is dat neutrino's in staat zijn sneller te reizen dan het licht. Het idee van het stuk is dan ook: stel dat? Daarnaast zou het ook een artikel worden dat zich concentreert op de gevolgen op de natuurkunde zelf en niet op hele wilde veronderstellingen zoals terugreizen in de tijd.
En zou het mogelijk zijn informatie te krijgen voor het schrijven van dit profielwerkstuk?
alvast bedankt in ieder geval,
M.v.g.
Roel
-
Hoi Roel,
Wat versta je onder artikel? Er is genoeg informatie te vinden op het internet hierover dus denk dat het zeker wel mogelijk is om informatie hiervoor te krijgen!
Groetjes,
Ad