Elektromotor voor ons karretje
-
Beste mensen,
Voor ons profielwerkstuk hebben wij het idee om een karretje met een elektrische motor erin te maken. We denken dat het autootje rond de 150 kg (incl. bestuurder) zal worden en we willen dat hij rond de 20 à 25 km/h kan gaan. Nu is dus de vraag: wat is het vermogen dat ons motortje zou moeten hebben en wat voor een soort accu('s) moeten we hiervoor gebruiken? Overigens moeten we wel het vermogen zelf nog naar beneden kunnen afstellen, wat we ook niet weten hoe dat moet.. Alvast bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke groet,
Wouter Boef, Iskaj Janssen, Kars van Baardewijk en Moos van der Bijl
-
Hoi Wouter, Iskaj, Kars en Moos,
Dat is een behoorlijk uitdagend project wat jullie gaan doen. Als ik het goed begrijp willen jullie dus eigenlijk een elektrische kart bouwen. Allereerst zou ik willen zeggen dat het best gevaarlijk kan zijn om zo'n kart te bouwen en mee te rijden, dus denk ook goed aan de veiligheid!
Wat betreft jullie vraag: het is heel moeilijk om uit te rekenen wat voor vermogen je nodig hebt, omdat dit afhangt van alle wrijving op de kart: luchtwrijving en rolwrijving e.d. Wat je het beste kunt doen is naar voorbeelden kijken. Je kunt een hoop op internet vinden over elektrische karts. Bijvoorbeeld hier. Het soort accu's hangt af van de motor die je kiest en hoe ver je wil kunnen rijden met je kart.
Ik hoop dat jullie iets aan deze info hebben.
Groeten,
Matthijs