PWS Geluidsenergie omzetten in elektrische energie
-
Beste student van de TU Delft,
Wij doen ons profielwerkstuk over geluid.
Wij weten niet zo goed wat we in de dode kamer van jullie universiteit kunnen testen. We willen dus eigenlijk een product maken dat geluidsenergie kan worden omgezet in elektriciteit (zie bijlage). We willen hierbij gebruik maken van het piëzo-effect. Weten jullie wat voor experiment wij in de dode kamer kunnen doen zodat het iets toevoegt aan ons pws??? We lopen een beetje vast, dus jullie hulp is erg welkom.
Groetjes,
Nienke - topic:timeago_later,9 dagen
-
Beste Thom,
Ons idee was om de energie van trillingen te meten, maar we weten niet echt hoe we dat kunnen doen. We dachten dat als je dit in een dode kamer doet je dit makkelijker kon meten omdat je dan geen andere invloeden hebt. We gaan komende week de andere experimenten uitvoeren. Bedankt voor je reactie!
Groetjes,
Nienke -
Beste Nienke,
Jullie plan van aanpak ziet er goed uit!
Wat betreft de dode kamer, het is interessant om die eens gezien te hebben.
Maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat je daar zou kunnen doen, wat zou bijdragen aan jullie onderzoek.
Als ik zo naar jullie opzet kijk, lijkt de focus veel meer te liggen op het piëzo-elektrisch effect.Hoe zagen jullie in eerste instantie de toevoeging van de dode kamer aan jullie onderzoek?
En hoe gaan de andere experimenten van jullie tot nu toe?Ik hoor snel van jullie
Groetjes,
Thom
-
Beste Nienke,
Het klopt inderdaad, dat je een nauwkeuriger resultaat krijgt in zo een dode kamer!
Hebben jullie inmiddels al iets kunnen vinden over proefjes oid. waarmee de energie te meten is?Laat mij weten hoe jullie andere experimenten gaan en laat het vooral ook weten als jullie vast komen te zitten!
Groetjes,
Thom -
Beste Thom,
Ik heb een formule gevonden waardoor je de energie kan vinden m.b.v. het aantal decibel. Zie de link: [url]http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd5/5-2-2.htm#niveau3.[/url] We zouden dus met behulp van een decibelmeter en onze stem moeten kunnen meten hoeveel energie we per m2 opwekken. Weet jij de afmetingen van de dode kamer, of zijn die ergens te vinden? En hoe kunnen we een afspraak maken om de dode kamer te bezoeken?
Groetjes,
Nienke -
Beste Thom,
We zijn door het benaderen van onze verschillende bronnen erachter gekomen dat het omzetten van geluid energie naar elektrische energie vrijwel onmogelijk is, een paar chinezen hebben het wel voor elkaar gekregen, maar dan met miljoenen draadjes.
We willen dus in de dode kamer onderzoeken hoeveel energie geluid opwekt. In principe zou dat met een decibelmeter al moeten lukken. Als we met verschillende hoogtes in onze stem praten (schreeuwen, gillen, zingen etc.) dan kunnen we kijken wat het verschil is in energie. Als uitwerking kunnen we dan met die formule berekenen hoeveel energie het zou opwekken als bijvoorbeeld 20 mensen in een café zouden praten, met muziek op de achtergrond en rinkelende glazen etc.
We willen dus eigenlijk onderzoeken of de elektrische energie hoger is in de dode kamer dan wanneer ik bijvoorbeeld in mijn slaapkamer praat/gil/zing. Als dit hetzelfde is kunnen we de rest van ons onderzoek gewoon thuis doen.
We willen dus eigenlijk de invloed van de geluiden buitenaf berekenen (als ik in mijn slaapkamer praat, hoor je een auto op de achtergrond rijden etc.). We gaan dus voordat we naar de Dode kamer gaan onze stemmen meten met een decibelmeter in een ruimte bij ons in de buurt (bijv. slaapkamer) zodat we met die resultaten naar Delft komen. En we dus kunnen vergelijken of het ook echt iets uitmaakt. Dan kunnen we het percentage berekenen van de invloeden van buitenaf.
Ik wil je er graag op wijzen dat we ons pws 7 juli moeten inleveren, en we dus niet heel veel tijd meer hebben. Graag hoor ik van je, en zou ik graag in contact willen komen met iemand van de "Dode kamer".
Groetjes,
Nienke -
Beste Nienke,
Ik weet niet hoe groot de dode kamer is en ik weet ook niet precies wie ik moet berichten voor een afspraak.
Maar dat moet ik wel kunnen achterhalen!Voordat er een afspraak gemaakt wordt, moet het totaal plaatje iets duidelijker worden.
Willen jullie nou de energie van geluid meten, of kijken of je met geluid energie kan opwekken?
En als jullie 1 van die 2 willen onderzoeken, hebben jullie dan al een idee over een proefopstelling en werkwijze?
Het is erg belangrijk dat je precies weet wat je nou wil onderzoeken, zodat je aan de hand daarvan een proef kan bedenken en uitvoeren!Hoe staat het ervoor met de andere proefjes?
Groet,
Thom - topic:timeago_later,8 dagen
-
Beste Nienke,
Zou je je plan nog een keer voor mij iets beter kunnen formuleren.
Ik wil graag van je weten:-Wat zijn je hoofd en deelvragen waardoor je deze proef wil uitvoeren?
-Wat zijn je benodigdheden voor het proefje dat je wilt uitvoeren?
-Hoe wil je het proefje precies uitvoeren?Ik hoor dit graag van je, als het voor mij wat duidelijker wordt, zal ik gelijk kijken of ik iemand van de dode kamer te pakken krijg!
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Onze hoofdvraag is: Welke mogelijkheden zijn er om geluidsenergie om te zetten in elektrische energie en is het haalbaar om deze manier van ‘groene’ energie in het dagelijks leven toe te passen?
Onze deelvragen zijn:
- Wat zijn geluidsgolven/trillingen? -> hier hebben we al informatie over
- Hoeveel energie levert geluid op? -> hier hebben we het experiment in de dode kamer dus voor nodig
- Hoe kunnen we deze energie omzetten in elektrische energie?
- Hoe kunnen we piëzo materialen toepassen in een opstelling waarin geluidsenergie wordt omgezet in elektrische energie?
- Hoe zouden we deze vorm van duurzame energie opwekken kunnen toepassen in het dagelijks leven?
- Levert deze manier van ‘groene’ energie geld op, of wordt er te weinig energie omgezet om de ontwikkelingskosten van deze methode te dekken?
Benodigdheden:
- decibelmeter
- meetlint (om te meten hoe groot de dode kamer is)
- onze stemmen
Proefje uitvoeren:
We willen praten en dan kijken hoeveel decibel onze stem is. Dit willen we doen met verschillende soorten stemmen, zoals schreeuwen/gillen/zingen etc. Ook willen we kijken hoeveel het oplevert als we tegelijkertijd praten. We kunnen dan met deze metingen de hoeveelheid energie berekenen (d.m.v. formules die we al hebben gevonden).We willen dus eerst de dode kamer opmeten, de energie uit onze formule is namelijk W/m^2. Dus we hebben wel de oppervlakte nodig. We willen eerst thuis metingen doen en die dan vergelijken met de metingen die we in de Dode kamer doen. We hebben thuis natuurlijk achtergrondgeluiden, dus in zo'n dode kamer kunnen we veel beter meten hoe hard onze stem is.
Als we weten of het genoeg energie oplevert kunnen we verder met het beantwoorden van de andere deelvragen. Als het relatief gezien bijna niets oplevert, gaan we verder onderzoek doen naar piëzo-materiaal.
Ons doel is om bijvoorbeeld in een club energie op te wekken door alle geluiden die je hoort, zoals de speakers, pratende mensen etc. Het zou heel gaaf zijn als deze geluidsenergie genoeg oplevert zodat bijvoorbeeld de lampen van deze club kunnen branden.
Wij kunnen uiterlijk nog 27 t/m 30 juni naar Delft komen, maar het liefste eerder. Omdat we anders maar een week hebben om alles te verwerken.
Groetjes,
Nienke -
Beste Nienke,
Aan de hand van je hoofd- en deelvragen wil ik wat over je proef zeggen.
Ik denk namelijk dat jouw proefje geen antwoord zal geven op jouw hoofd- en deelvragen.
Als ik je goed begrijp, wil jij vooral onderzoeken of geluid gebruikt kan worden als "groene" stroom.
Wat je met de door jou beschreven proef bereikt, is dat je de (druk)energie van de uitgezonden geluidsgolf berekent/meet.
Deze energie moet dan nog omgezet worden in elektrische energie en zoals je zelf al aangaf, is dat heel lastig.
Ik heb nog even gezocht naar de Chinese onderzoekers en zij hadden inderdaad een erg delicate opstelling zoals je al aangaf.
Maar met deze proef krijg je dus, naar mijn mening, niet een antwoord op wat je wilt onderzoeken.
Het kan ook zijn dat we hier helemaal langs elkaar heen praten, dan hoor ik dat graag van je..!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Ik snap je punt helemaal. We zijn ons hier ook van bewust. Het is alleen zo dat we een onderzoek/experiment moeten doen. En dit is wel het enige wat we ook echt kunnen onderzoeken wat een relatie heeft met ons onderwerp. Het is dus meer een verkennend experiment dat we kunnen gebruiken in ons profielwerkstuk. Met de informatie die we meten kunnen we in ieder geval al een paar pagina's vol schrijven. Dit is al meer dan we nu hebben....
Groetjes,
Nienke -
Beste Nienke,
Ik vind het ook lastig, want jullie hebben duidelijke hoofd- en deelvragen, maar de proef sluit er niet bij aan.
Maar ik vroeg me af hoe het zit met de proefjes die jullie wilden doen met piëzo-elektrisch materiaal.
Daar valt volgens mij ook een hoop mee te onderzoeken in de richting van jullie hoofd- en deelvragen!
Ik hoor van jullie!Groetjes,
Thom