Zonne-energie
-
Beste Joost,
Qua informatie komen wij er zelf wel uit. Ons profielwerkstuk moet in januari worden ingeleverd. Wij streven ernaar om begin december klaar te zijn met de onderzoeksfase. Wij vinden het zeer jammer dat de workshop voor zonnecellen al vol zit. Zouden wij op een ander moment onderzoek kunnen doen naar zonnecellen? Als dit niet kan op de TU Delft, moeten wij naar een andere universiteit. Wat betreft de reistijd zou het prettiger zijn als wij op de TU Delft terecht kunnen.
Groetjes,
Jeffrey en Joost -
Beste Joost,
Dit zijn onze deelvragen geworden. Vanwege onze schoolexamens enige vertraging met onze reactie.
Hoofdvraag
• Hoe verloopt het proces van zonnestralen tot bruikbare energie?
Deelvragen
• Wat is globaal de route die de energie uit zonnestralen aflegt?
• Hoe werkt een zonnecollector?
• Hoe kan het rendement van een zonnecel verbeterd worden?
• Wat is het voordeel van groene stroom (bijv. zonne-energie) tegenover normale stroom?Wij zouden voor de 3e deelvraag graag onderzoek doen op de TU.
Goed en leuk om te horen dat wij de resultaten van de workshop kunnen krijgen.Groetjes,
Jeffrey en Joost -
Beste Jeffrey en Joost,
Weten jullie al wat jullie deelvragen precies gaan worden? Ben erg benieuwd!
Verder kan ik jullie natuurlijk deze resultaten sturen zodra de workshop geweest is.Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Sorry voor de late reactie. Wij gaan donderdag met onze begeleider bespreken of wij onze deelvragen iets gaan aanpassen. Wij willen dan bijvoorbeeld het rendement van zonnecellen onderzoeken. Met onze huidige deelvragen hebben wij aan alleen literatuuronderzoek al genoeg en dat is natuurlijk een beetje saai. We laten donderdag definitief weten of wij dit van plan zijn. Voor een dergelijk onderzoek (rendement zonnecellen bepalen, dus opgenomen energie van zonnestraal/totaal energie zonnestraal) weten wij niet precies welke apparaten hiervoor nodig zijn.
Wij vroegen ons ook af of wij de resultaten van de workshop kunnen krijgen wanneer deze zijn afgerond. Deze informatie kan voor ons erg nuttig zijn.
Nogmaals excuses voor de late reactie.Groetjes,
Jeffrey en Joost -
Beste Jeffrey en Joost,
Natuurlijk kunnen jullie je onderzoek hier op de TU Delft aanvullen met praktisch deel, ik moet dan alleen wel weten wat jullie precies van plan zijn. Wat is jullie idee voor een praktisch onderzoek? Wat hebben jullie hier precies voor nodig? Als ik hier wat meer informative over heb is het voor mij makkelijker om de mogelijkheden voor jullie te bekijken.
Groetjes,
Joost -
Beste Jeffrey en Joost,
Dat ziet er goed uit! Je zou de eerste twee vragen nog iets verder op kunnen splitsen in nog specifiekere vragen. Wat voor onderzoek zouden jullie precies willen doen?
Groetjes,
Joost -
Beste Jeffrey en Joost,
Op het moment merken wij dat er erg veel vraag is naar practica rondom zonnecellen, daarom zijn wij dit jaar begonnen met het geven van een eigen zonnecellen workshop. Helaas beschikken wij nog niet over een eigen opstelling om metingen te doen met zonnecellen en is het lab van de workshop alleen op ver van tevoren vastgestelde dagen (zo nu 24 en 25 november) onder begeleiding van een professor beschikbaar.
Volgend jaar zullen wij kijken naar nieuwe opties maar als jullie eigen materialen hebben om jullie proef in Delft uit te voeren zijn jullie hier natuurlijk van harte welkom. Is dit het geval?
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Dit is ons idee voor een onderzoek:
Wij zouden graag onderzoek doen naar verschillende zonnecellen. Wij willen dan met een lichtsensor bepalen hoeveel licht er op de zonnecellen valt. Dan willen we kijken hoeveel energie daarvan nuttig wordt gebruikt. Daarmee willen we het rendement van de verschillende zonnecellen bepalen.
Dan kunnen we kijken welke zonnecel het beste rendement heeft en zo dus kijken waar het rendement van afhangt, omdat er verschillende soorten zonnecellen zijn. De meeste zijn gemaakt van hetzelfde materiaal, maar dat materiaal is anders verkregen.Groetjes,
Jeffrey en Joost -
Beste Joost,
Wij vinden het jammer dat wij nu pas horen dat een onderzoek op de TU Delft geen reële mogelijkheid is. Wij hebben geen eigen materialen. In ieder geval zouden wij graag de resultaten van de workshop willen krijgen, hopelijk is dit nog wel mogelijk. Deze kunnen gestuurd worden naar het e-mailadres: joost_barendse@live.nl.
Groeten,
Jeffrey en Joost -
He Jeffrey en Joost,
Ik begrijp dat het voor jullie vervelend is om te horen dat jullie proef niet gaat lukken op de TU Delft, maar ik moest eerst weten wat jullie wilden gaan testen voordat ik jullie kon vertellen of dit wel of niet mogelijk is.
Ik zal jullie de opdrachten met resultaten zo snel mogelijk opsturen.Groetjes,
Joost