Praktisch deel energie opwekken
-
Wij zijn dit jaar begonnen met ons profielwerkstuk over het omzetten van menselijke beweging in bruikbare energie. Wij vragen ons af of jullie ons kunnen helpen met het praktische deel, misschien is er al een opstelling waarmee bewegingsenergie in bijvoorbeeld energie waarmee je een lampje kan laten branden wordt omgezet.
We hopen snel een reactie te ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Veerle Bakker en Marit Evertzen
-
Dames,
Het is me inderdaad duidelijker op dit moment. Wat misschien leuk is om te weten is dat er een aantal sportscholen in nederland hun elektriciteit laten opwekken door de sporters. Dit is er een in Amsterdam, maar er zijn er meer. Misschien is het leuk om daar eens te gaan kijken en praten over hoe rendabel dit nou is en in hoeverre het kan voorzien in de volledige energiebehoefte.
Wat betreft hulp aan de bouw van een dergelijk apparaat kan ik jullie helaas niet van dienst zijn. Eventuele hulp aan rekenkundige vragen kan ik wel bieden.
Groetjes
Joris
-
Beste Joris,
Bedankt voor de reactie.
Ons idee is inderdaad om met een draaiend voorwerp, net als bij een tredmolen, energie op te wekken. Zelf dachten we aan een crosstrainer, een roeiapparaat/roeitrainer en een hometrainer. We hebben het met onze begeleider besproken en hij heeft dit goedgekeurd.Onze hoofd- en deelvragen zijn:
Hoofdvraag: Hoe kun je door menselijke beweging energie opwekken?
Deelvraag 1: Op welke manieren kan je energie opwekken?
Deelvraag 2: Hoe werken de spieren?
Deelvraag 3: Hoe kan je eigen energie omzetten in bruikbare energie?Ons concrete plan is om met een apparaat waarmee de energie kan worden omgezet van menselijke beweging in bruikbare energie. Dit apparaat zouden we, zoals hierboven gezegd, willen bevestigen aan een hometrainer, een crosstrainer, en een roeiapparaat/roeitrainer, zodat we kunnen testen welk apparaat het meest effectief is om energie mee op te wekken.
Wij hopen dat het zo duidelijk is.
Groetjes,
Veerle en Marit
-
Beste Veerle en Marit,
Grappig dat ik bij jullie idee direct moest denken aan een tredmolen. Het is redelijk makkelijk om een tredmolen met een cavia of een andere knaagdier te laten draaien en daarmee energie op te wekken. Ik vraag me af hier genoeg diepgang in zit, maar dat zou je kunnen uitbouwen.
Om proefjes op de TU te doen, moeten er wat meer dingen duidelijk zijn over jullie pws. Denk hierbij aan jullie structuur. Wat zijn jullie hoofd en deelvragen? In hoeverre hebben jullie al een proef uitgewerkt? Aan de TU worden uiteraard veel proeven gedaan met het omzetten van energie, maar die zijn druk bezet. Er moet dus echt een concreet plan op tafel liggen om daar tussen te komen!
Ik hoop dat jullie hier verder mee komen,
Groetjes,
Joris