PWS Zonnecellen
-
Beste lezer,
Voor ons PWS over zonnecellen zouden we graag wat goede raad willen over hoe een zonnecel nou precies werkt. Ik zou het zeer op prijs stellen als u ons een beetje kan helpen en informatie kunt geven: we zijn namelijk van plan om zelf een zonnecel te bouwen.
Bij voorbaat dank,
Hartger Welling en Michael van Leeuwen
-
Hallo Joost,
Bedankt voor je reactie! Wij hadden als hoofdvraag bedacht: Hoe werkt een organische zonnecel? Is dit een te brede hoofdvraag en moeten daar eventueel nog deelvragen bij?
We horen graag van je!
Groeten,
Hartger en Michael
-
Hallo Joost,
We hadden nu als hoofdvraag bedacht: hoe bouw je een organische zonnecel? En als deelvragen: de werking van een organische zonnecel en wat is het verschil tussen een normale zonnecel en een organische zonnecel? En we wilden graag kijken hoeveel zonnepanelen onze school nodig zou hebben om alleen gebruik te hoeven maken van duurzame energie.
Verder vroegen wij ons af of het mogelijk was om een keer te kunnen kijken op de TU Delft, om meer informatie te krijgen over de bouw van een organische zonnecel.
Hopelijk is dat mogelijk.
Groetjes,
Hartger en Michael
-
Hi Hartger en Michael,
Dit klinkt inderdaad nog wel als een vrij brede hoofdvraag waar je moeilijk conclusies uit zal kunnen trekken. Probeer iets te bedenken waar je duidelijkere conclusies aan over zou kunnen houden.
Verder wordt elke hoofdvraag ondersteund door meerdere deelvragen die het onderzoek opsplitsen in verschillende aspecten van de hoofdvraag. Ik kan jullie aanraden om voor de opzet van jullie hoofd- en deelvragen een kijkje te nemen in ons stappenplan.
Succes!
Groetjes,
Joost -
Beste Hartger en Michael,
Leuk dat jullie je PWS over zonnecellen willen doen! Zonnecellen zijn de laatste jaren natuurlijk steeds populairder maar het is wel een erg breed onderwerp. Hebben jullie al een hoofdvraag opgesteld om te kijken wat jullie precies aan de zonnecel willen gaan onderzoeken?
Uiteindelijk zou je een zonnecel kunnen zien als een plaat die door de energie van licht een positieve en een negatieve kant krijgt. Door deze op elkaar aan te sluiten in een circuit krijg je een stroom van elektrische lading. Neem maar eens een kijkje naar dit filmpje. Door meerdere zonnecellen in serie te plaatsen op een zonnepaneel kun je een grote hoeveelheid energie winnen.
Het is natuurlijk mogelijk om zo'n zonnecel zelf te maken, maar denk er nog eens goed over na wat je dan precies wilt onderzoeken.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en ik hoor graag snel van jullie!
Groetjes,
Joost -
Beste Hartger en Michael,
Dat klinkt als een mooi onderzoek! Probeer de deelvragen alleen nog wel iets beter uit te schrijven en misschien nog verder op te splitsen.
Jullie zijn van harte welkom om bij ons op de TU nog een keer een kijkje te nemen naar zonnecellen, maar dan moeten we wel eerst bedenken wat het precies is dat jullie hier willen leren. Op 24 en 25 november organiseren wij voor het eerst een nieuwe workshop over zonnecellen. Deze gaat niet over de organische zonnecel maar wel over invloeden op rendement, het omzetten naar netstroom etc. Misschien is dit een goede toevoeging aan jullie PWS?
Inschrijving kan nog via deze link.
Ik hoor graag snel van jullie!
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Nadat wij even geen tijd hadden voor PWS, zijn we nu weer vol op aan de gang. We hebben ons ingeschreven voor de workshop op 24 november. Het rendement gaan we zeker meenemen in ons PWS. We zijn nu de werking van de zonnecel aan het uitwerken.
Groetjes,
Hartger en Michael
-
He Hartger en Michael,
Ik heb jullie inschrijving inderdaad ontvangen! Jullie krijgen binnenkort een bevestiging met wat meer details over het verloop van de workshop en wat er van jullie kant verwacht wordt.
Zie jullie 24 november en tot dan succes met de voorbereidingen!
Groetjes,
Joost