PWS Het rendement van zonnecellen verhogen m.b.v. lenzen
-
Hallo,
Wij zijn twee leerlingen uit 5 vwo en doen ons profielwerkstuk over zonnecellen. Wij willen onderzoeken of lenzen invloed hebben op het rendement van zonnecellen. Dit willen we doen door lenzen boven de zonnecellen te plaatsen. Hier hebben wij echter niet de geschikte apparatuur voor. Kunnen wij eventueel bij jullie onderzoek doen?
Met vriendelijke groet,
Mathilde Terleth & Sylvie Bohnenn -
Hallo dames,
Ik heb jullie voorlopige onderzoeksplan eens bekeken en ben onder de indruk van hoever jullie al zijn en hoe jullie het hebben aangepakt m.b.t de structuur, planning en documentatie. Daarnaast vind ik het een leuk en interessant proefje.
Op het science center hebben we als het goed is een zonnecel, maar ik moet nog even uitzoeken hoe het zit met de beschikbaarheid en of hij geschikt is voor de manier waarop jullie hem willen gebruiken. Hierover horen jullie dinsdag as. meer van mij.
Wat betreft jullie probleem omtrent de lichtbron, is daglicht helemaal niet per se nodig. Uiteraard zal meer licht meer elektriciteit geven, maar met een halogeenlamp op een decimeter afstand geeft de zonnecel meer energie dan door de zon. Je zou wel nog even kunnen kijken in hoeverre je rekening moet houden met verschillende soorten licht, oftewel licht met verschillende golflengtes.
Jullie proefopzet is verder erg goed! Jullie horen dinsdag meer van mij!
Met vriendelijke groet,
Joris
-
Hoi Sylvie,
Op 24 April heb ik je een mailtje gestuurd met het moment dat de zonnecel beschikbaar was en dat als je deze wilde gebruiken je mij een practicumopzet moest sturen zodat we voorbereid aan het practicum kunnen beginnen.
Ik heb hier nooit antwoord op gehad, maar ik heb vernomen dat je toch graag het practicum zou willen doen.
Laat maar weten of je er nog interesse in hebt. Vanaf 20 Juni beginnen de tentamens hier, dus voor die tijd zou het gepland moeten worden.Groetjes
Joris Kersten